Yrityksen työohjeiden kartoitus ja kehittäminen : case yritys X
Sula, Iira (2025)
Sula, Iira
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411879
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin toimeksiantona kehittämishanke, jossa kehitettiin uudet työohjeet Yritys X:lle myyjien työtehtävien suorittamisen tueksi. Yritys X:ssä oli ollut aiemmin käytössä vastaavanlaisia työohjeita, mutta niitä ei ollut päivitetty yli kymmeneen vuoteen. Toimeksiantajayritys koki, että työohjeet tulisi päivittää vastaamaan yrityksen tämänhetkisiin tarpeisiin, sillä työohjeiden avulla voitaisiin tehostaa työntekijöiden ajankäyttöä sekä tasalaatuista toimintaa ja asiakaspalvelua.
Kehittämishankkeessa päivitettiin olemassa olevia työohjeita sekä luotiin kokonaan uusia. Työohjeiden kehittämisen yhteydessä etsittiin myös uusi säilytyspaikka työohjeille, sillä vanhan säilytyspaikan ylläpidossa ja käyttämisessä oli koettu haasteita. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin työohjeiden määritelmää sekä analysoitiin niiden tarpeellisuuden näkökulmia. Tietoperustassa selvitettiin myös työohjeiden laatimiseen liittyviä suosituksia ja ohjeistuksia sekä tiedonkeruumenetelmiä, joita voitaisiin hyödyntää työohjeiden luomisen yhteydessä.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa kehitetyt työohjeet otettiin käyttöön vuoden ajaksi. Tämän jälkeen tutkittiin, oliko kehitetyistä työohjeista ollut apua työntekijöille työnteon aikana sekä haluttiin kuulla, miten niitä voitaisiin kehittää tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkimus toteutettiin kaikille Yritys X:n työntekijöille ja vastauksia kyselyyn saatiin neljä.
Opinnäytetyön tietoperusta sekä muut vastaavat tutkimukset tukivat saatuja tuloksia, sillä Yritys X:n työntekijät olivat kokeneet hyötyneensä työohjeista työnteon aikana. Saatujen kehitysideoiden pohjalta tultiin myös siihen tulokseen, että työohjeiden kehittämistä kannattaisi jatkaa tulevaisuudessa. Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kehitetyt työohjeet vastasivat Yritys X:n tarpeisiin.
Kehittämishankkeessa päivitettiin olemassa olevia työohjeita sekä luotiin kokonaan uusia. Työohjeiden kehittämisen yhteydessä etsittiin myös uusi säilytyspaikka työohjeille, sillä vanhan säilytyspaikan ylläpidossa ja käyttämisessä oli koettu haasteita. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin työohjeiden määritelmää sekä analysoitiin niiden tarpeellisuuden näkökulmia. Tietoperustassa selvitettiin myös työohjeiden laatimiseen liittyviä suosituksia ja ohjeistuksia sekä tiedonkeruumenetelmiä, joita voitaisiin hyödyntää työohjeiden luomisen yhteydessä.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa kehitetyt työohjeet otettiin käyttöön vuoden ajaksi. Tämän jälkeen tutkittiin, oliko kehitetyistä työohjeista ollut apua työntekijöille työnteon aikana sekä haluttiin kuulla, miten niitä voitaisiin kehittää tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkimus toteutettiin kaikille Yritys X:n työntekijöille ja vastauksia kyselyyn saatiin neljä.
Opinnäytetyön tietoperusta sekä muut vastaavat tutkimukset tukivat saatuja tuloksia, sillä Yritys X:n työntekijät olivat kokeneet hyötyneensä työohjeista työnteon aikana. Saatujen kehitysideoiden pohjalta tultiin myös siihen tulokseen, että työohjeiden kehittämistä kannattaisi jatkaa tulevaisuudessa. Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kehitetyt työohjeet vastasivat Yritys X:n tarpeisiin.