Henkilökohtaisen rahoituksen hallinta opiskelijoilla
Vehanen, Antton (2025)
Vehanen, Antton
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512064
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten kolmannen vuoden korkeakouluopiskelijat hallitsevat henkilökohtaista talouttaan, millaisia välineitä ja strategioita he käyttävät, ja millaisia haasteita he kohtaavat arjen rahankäytössä. Aihe on ajankohtainen, sillä opiskelijoiden taloudellinen tilanne on usein niukka, ja taloudellinen epävarmuus voi vaikuttaa merkittävästi hyvinvointiin ja opiskelukykyyn.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kolmannen vuoden korkeakouluopiskelijoita, jotka kertoivat kokemuksistaan tulojen ja menojen hallinnasta, säästämisestä, käytössä olevista taloudenhallinnan työkaluista sekä taloudellisesta stressistä. Aineisto analysoitiin teema-analyysin avulla.
Tulosten perusteella opiskelijat arvostavat taloudellista itsenäisyyttä, mutta kamppailevat usein epävakaiden tulojen, korkeiden elinkustannusten ja rajallisten säästömahdollisuuksien kanssa. Taloudellinen stressi koettiin yleisesti normaalina osana opiskelijaelämää, ja sitä pyrittiin hallitsemaan epämuodollisin ja joustavin keinoin. Osa opiskelijoista käytti pankkisovelluksia tai budjetointityökaluja, mutta varsinaista suunnitelmallista budjetointia esiintyi vain harvoin. Myös opiskelijoiden väliset erot, esimerkiksi perheen taloudellisen tuen saatavuus, vaikuttivat suuresti taloudelliseen hyvinvointiin.
Johtopäätöksissä korostetaan tarvetta lisätä käytännönläheistä talousopetusta sekä korkeakouluissa että jo aiemmissa koulutusvaiheissa. Lisäksi esitetään suosituksia opiskelijapalveluille ja päätöksentekijöille tukitoimien kehittämiseksi. Tutkimus tuo esiin sekä yksilötason haasteita että rakenteellisia tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelijoiden taloudelliseen jaksamiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kolmannen vuoden korkeakouluopiskelijoita, jotka kertoivat kokemuksistaan tulojen ja menojen hallinnasta, säästämisestä, käytössä olevista taloudenhallinnan työkaluista sekä taloudellisesta stressistä. Aineisto analysoitiin teema-analyysin avulla.
Tulosten perusteella opiskelijat arvostavat taloudellista itsenäisyyttä, mutta kamppailevat usein epävakaiden tulojen, korkeiden elinkustannusten ja rajallisten säästömahdollisuuksien kanssa. Taloudellinen stressi koettiin yleisesti normaalina osana opiskelijaelämää, ja sitä pyrittiin hallitsemaan epämuodollisin ja joustavin keinoin. Osa opiskelijoista käytti pankkisovelluksia tai budjetointityökaluja, mutta varsinaista suunnitelmallista budjetointia esiintyi vain harvoin. Myös opiskelijoiden väliset erot, esimerkiksi perheen taloudellisen tuen saatavuus, vaikuttivat suuresti taloudelliseen hyvinvointiin.
Johtopäätöksissä korostetaan tarvetta lisätä käytännönläheistä talousopetusta sekä korkeakouluissa että jo aiemmissa koulutusvaiheissa. Lisäksi esitetään suosituksia opiskelijapalveluille ja päätöksentekijöille tukitoimien kehittämiseksi. Tutkimus tuo esiin sekä yksilötason haasteita että rakenteellisia tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelijoiden taloudelliseen jaksamiseen.