Vaikuttajamarkkinointi osana yrityksen brändiä
Tiihonen, Nea (2025)
Tiihonen, Nea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512164
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on vaikuttajamarkkinointi osana yrityksen brändiä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen rooli sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnilla on osana yrityksen brändiä, mitä yritys toivoo saavansa sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnista, mitä he vaativat valitsemiltaan vaikuttajilta ja kuinka tuloksellisuutta mitataan. Tavoitteena oli luoda kokonaisuus, joka voisi toimia oppaana brändien vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelussa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyönä, joka jakautuu kahteen osaan, eli teoreettiseen viitekehykseen ja tutkimuksen tekemiseen. Tarkkaan suunniteltu teoriaosuus toimii pohjana tutkimukselle, joka toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastatteluihin osallistuivat viisi eri toimialalla toimivaa yritystä, jotka toteuttavat vaikuttajamarkkinointia osana yrityksen strategiaa. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teamsin välityksellä ja niissä edettiin etukäteen valittujen teemojen ja niitä täydentävien tukikysymysten avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikuttajamarkkinointi on keskeinen osa yritysten brändiä ja sen avulla pystytään muovaamaan tai vahvistamaan haluttua brändimielikuvaa. Erityisesti vaikuttajamarkkinoinnin avulla halutaan kasvattaa brändin tunnettuutta. Haastateltavat korostivat sitä, kuinka tärkeää on huomioida, että vaikuttajan sisältö vastaa brändin arvoja ja estetiikkaa, sekä että hänen yleisönsä on osuva yrityksen tavoitteleman kohderyhmän kanssa. Kokonaisuudessaan vaikuttajamarkkinointi tulee olemaan tulevaisuudessakin merkittävässä roolissa yritysten strategiassa ja sen tarkka ennalta suunnittelu ja ottaminen osaksi vuosikelloa voi olla merkittävä askel yrityksen brändin rakentamisessa tai halutun brändimielikuvan vahvistajana.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyönä, joka jakautuu kahteen osaan, eli teoreettiseen viitekehykseen ja tutkimuksen tekemiseen. Tarkkaan suunniteltu teoriaosuus toimii pohjana tutkimukselle, joka toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastatteluihin osallistuivat viisi eri toimialalla toimivaa yritystä, jotka toteuttavat vaikuttajamarkkinointia osana yrityksen strategiaa. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teamsin välityksellä ja niissä edettiin etukäteen valittujen teemojen ja niitä täydentävien tukikysymysten avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikuttajamarkkinointi on keskeinen osa yritysten brändiä ja sen avulla pystytään muovaamaan tai vahvistamaan haluttua brändimielikuvaa. Erityisesti vaikuttajamarkkinoinnin avulla halutaan kasvattaa brändin tunnettuutta. Haastateltavat korostivat sitä, kuinka tärkeää on huomioida, että vaikuttajan sisältö vastaa brändin arvoja ja estetiikkaa, sekä että hänen yleisönsä on osuva yrityksen tavoitteleman kohderyhmän kanssa. Kokonaisuudessaan vaikuttajamarkkinointi tulee olemaan tulevaisuudessakin merkittävässä roolissa yritysten strategiassa ja sen tarkka ennalta suunnittelu ja ottaminen osaksi vuosikelloa voi olla merkittävä askel yrityksen brändin rakentamisessa tai halutun brändimielikuvan vahvistajana.