Iloa kaatomaalauksesta : abstraktia taidetta hyvinvoinnin edistäjäksi.
Uski, Katriina (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512084
Tiivistelmä
Iloa kaatomaalauksesta on taideperustainen toimintatutkimus akryylikaatomaalaukseen liittyvästä työskentelystäni vuosina 2021–2025. Viitekehyksinä ovat voimaantumisteoria, taiteen hyvinvointivaikutusten tutkimukset sekä kriittinen pedagogiikka. Lähtökohtana hyvinvoinnin näkökulmille ovat taustani perushoitajana, sosionomina, esikoulunopettajana ja vapaan sivistystyön kuvataiteen opettajana.
Kaatomaalaus on ohennetuilla akryylimaaleilla tehtävää abstraktia kuvataidetta. Sen juuret ovat amerikkalaisessa abstraktissa ekspressionismissa. Tutkielmassani kuvaan oman harrastukseni kehittymistä opetustyöksi. Vuonna 2021 aloitin kaatomaalauksen pilottikurssin ja perustin kaatomaalaussivustoksi profiloituneet kotisivut. Julkaisin Kuppi nurin! Kaatomaalauksen oppaan ja aloitin ensimmäisen kaatomaalauksen kurssini Harjulan kansalaisopistossa Lahdessa vuonna 2022. Kirjoitelmaani sisältyy valokuvia maalauksistani sekä pilottikurssilaisteni kanssa työstettyjä videoita eri kaatomaalaustekniikoista.
Opinnäytteessäni tutkin, miten kaatomaalaus sijoittuu taidehistoriaan ja hieman myös akryylimaalien käytön problematiikkaa. Analysoin kaatomaalausoppaani sisällöllisiä valintojani voimaantumisteorian valossa. Tavoitteenani on selvittää, mitkä asiat tekevät kaatomaalauksesta voimauttavaa ja saavat mahdollisesti aikaan hyvinvointivaikutuksia. Omakohtaisten kokemusteni lisäksi etsin tietoa opiskelijoitteni kaatomaalauksen kurssikokemuksista pienen kyselyn avulla.
Taideperustainen toimintatutkimus oli oiva tapa kuvata omaa kehittymistäni taiteilijapedagogiksi. Kaatomaalausoppaani analysoinnin koin hyödylliseksi mahdollisuudeksi itsereflektioon ja siihen, miten voimaantuminen oli yhteydessä hyvinvoinnin kokemuksiini. Kaatomaalauksen hyvinvointivaikutukset olivat ilmeisiä myös opiskelijoiden kyselyvastausten perusteella. Esille nousivat mm. rentoutuminen, arjen unohtuminen, positiivinen jännitys, värien voimauttavuus sekä yhteisöllisyys. Myös uusien asioiden oppiminen kuten akryylimaalien ohentaminen koettiin hyödylliseksi. Kirjoitelmani edetessä pilottikurssilaisten erityinen panostus työni kokonaisuudessa tuli entistä enemmän näkyväksi. Tutkimus vahvisti omaa opettajuuttani kriittisen pedagogiikan ja opiskelijoiden palautteen valossa. Se kirkasti mahdollisuuksia kaatomaalauksen parissa myös tulevaisuudessa.
Kaatomaalaus on ohennetuilla akryylimaaleilla tehtävää abstraktia kuvataidetta. Sen juuret ovat amerikkalaisessa abstraktissa ekspressionismissa. Tutkielmassani kuvaan oman harrastukseni kehittymistä opetustyöksi. Vuonna 2021 aloitin kaatomaalauksen pilottikurssin ja perustin kaatomaalaussivustoksi profiloituneet kotisivut. Julkaisin Kuppi nurin! Kaatomaalauksen oppaan ja aloitin ensimmäisen kaatomaalauksen kurssini Harjulan kansalaisopistossa Lahdessa vuonna 2022. Kirjoitelmaani sisältyy valokuvia maalauksistani sekä pilottikurssilaisteni kanssa työstettyjä videoita eri kaatomaalaustekniikoista.
Opinnäytteessäni tutkin, miten kaatomaalaus sijoittuu taidehistoriaan ja hieman myös akryylimaalien käytön problematiikkaa. Analysoin kaatomaalausoppaani sisällöllisiä valintojani voimaantumisteorian valossa. Tavoitteenani on selvittää, mitkä asiat tekevät kaatomaalauksesta voimauttavaa ja saavat mahdollisesti aikaan hyvinvointivaikutuksia. Omakohtaisten kokemusteni lisäksi etsin tietoa opiskelijoitteni kaatomaalauksen kurssikokemuksista pienen kyselyn avulla.
Taideperustainen toimintatutkimus oli oiva tapa kuvata omaa kehittymistäni taiteilijapedagogiksi. Kaatomaalausoppaani analysoinnin koin hyödylliseksi mahdollisuudeksi itsereflektioon ja siihen, miten voimaantuminen oli yhteydessä hyvinvoinnin kokemuksiini. Kaatomaalauksen hyvinvointivaikutukset olivat ilmeisiä myös opiskelijoiden kyselyvastausten perusteella. Esille nousivat mm. rentoutuminen, arjen unohtuminen, positiivinen jännitys, värien voimauttavuus sekä yhteisöllisyys. Myös uusien asioiden oppiminen kuten akryylimaalien ohentaminen koettiin hyödylliseksi. Kirjoitelmani edetessä pilottikurssilaisten erityinen panostus työni kokonaisuudessa tuli entistä enemmän näkyväksi. Tutkimus vahvisti omaa opettajuuttani kriittisen pedagogiikan ja opiskelijoiden palautteen valossa. Se kirkasti mahdollisuuksia kaatomaalauksen parissa myös tulevaisuudessa.