Alkoholilainsäädännön muutoksen vaikutukset päivittäistavarakaupassa
Laavu, Roni (2025)
Laavu, Roni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512101
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilainsäädännön muutos vaikutti valikoitujen Tampereen alueen K- Markettien myyntiin ja markkinointiin. Lakimuutos salli 5,5–8,0 % vahvuisten alkoholijuomien myynnin päivittäistavarakaupoissa. Tavoitteena oli selvittää muutoksen vaikutukset tuotevalikoimaan, esillepanoon, markkinointiin ja kuluttajakäyttäytymiseen.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, kenttähavainnoilla ja myyntidatalla. Tietoperusta rakentui kaupan alan ja kuluttajakäyttäytymisen teorioihin. Tulokset osoittivat, että vaikutukset konkretisoituivat erityisesti niissä myymälöissä, joissa tehtiin aktiivista kehitystyötä. Tulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa kaupan alan toimijoille ja tukevat vastuullisen alkoholimyynnin kehittämistä.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, kenttähavainnoilla ja myyntidatalla. Tietoperusta rakentui kaupan alan ja kuluttajakäyttäytymisen teorioihin. Tulokset osoittivat, että vaikutukset konkretisoituivat erityisesti niissä myymälöissä, joissa tehtiin aktiivista kehitystyötä. Tulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa kaupan alan toimijoille ja tukevat vastuullisen alkoholimyynnin kehittämistä.