Generatiivisten tekoälytyökalujen hyödyntäminen markkinoinnin konversiovaiheessa
Alakärppä, Iiro (2025)
Alakärppä, Iiro
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512137
Tiivistelmä
Tekoälytyökalut ovat tulossa yhä laajemmin käyttöön digimarkkinoinnissa. Niiden avulla pystytään tehostamaan markkinoinnin automatisoimalla rutiinitehtäviä ja olemaan luovuuden tukena. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yleinen ohje generatiivisen tekoälytyökalujen hyödyntämisestä markkinoinnin konversiovaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä tekoälytyökaluja markkinoinnin asiantuntijat käyttävät ja miten.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kirja- ja verkkolähteistä. Ne käsittelevät generatiivisen tekoälyn taustoja ja sovelluksia markkinoinnissa sekä RACE-mallia ja sen konversiovaiheen toimenpiteitä. Tietoperustan tarkoituksena on luoda syvempi ymmärrys generatiivisesta tekoälystä ja sen hyödyntämisestä RACE-mallin konversiovaiheessa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu kolmelle tekoälyä työelämässä käyttävälle markkinoinnin ammattilaiselle. Haastatteluiden kysymykset koskivat tekoälytyökalujen käyttöä konversiovaiheen toimenpiteissä, tekoälyn eettisiä kysymyksiä sekä tulevaisuuden näkymiä. Analyysimenetelmänä oli teemoittelu.
Tutkimuksesta saatiin luotua yleinen ohje konversio-optimointiin, sisältömarkkinointiin sekä markkinoinnin automaatioon käytettävistä tekoälytyökaluista. Tutkimuksen perusteella toimenpiteisiin löytyy useita työkaluja ja käytettäville työkaluille täytyy muistaa antaa asianmukainen spesifi rooli, konteksti sekä kohde-ryhmä vaaditulle tehtävälle tai kysymykselle.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kirja- ja verkkolähteistä. Ne käsittelevät generatiivisen tekoälyn taustoja ja sovelluksia markkinoinnissa sekä RACE-mallia ja sen konversiovaiheen toimenpiteitä. Tietoperustan tarkoituksena on luoda syvempi ymmärrys generatiivisesta tekoälystä ja sen hyödyntämisestä RACE-mallin konversiovaiheessa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu kolmelle tekoälyä työelämässä käyttävälle markkinoinnin ammattilaiselle. Haastatteluiden kysymykset koskivat tekoälytyökalujen käyttöä konversiovaiheen toimenpiteissä, tekoälyn eettisiä kysymyksiä sekä tulevaisuuden näkymiä. Analyysimenetelmänä oli teemoittelu.
Tutkimuksesta saatiin luotua yleinen ohje konversio-optimointiin, sisältömarkkinointiin sekä markkinoinnin automaatioon käytettävistä tekoälytyökaluista. Tutkimuksen perusteella toimenpiteisiin löytyy useita työkaluja ja käytettäville työkaluille täytyy muistaa antaa asianmukainen spesifi rooli, konteksti sekä kohde-ryhmä vaaditulle tehtävälle tai kysymykselle.