SkyWheel Helsinki Oy:n hakukoneoptimoinnin kehittäminen
Kuikka, Marianna; Tikkanen, Anni (2025)
Kuikka, Marianna
Tikkanen, Anni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512203
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin SkyWheel Helsinki Oy:n verkkosivuston hakukoneoptimointia Googlen orgaanisen haun näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa analytiikkadataan pohjautuvia toimenpide-ehdotuksia, jotka parantavat yrityksen digitaalista näkyvyyttä, käyttäjäkokemusta ja
kansainvälistä saavutettavuutta.
Työssä hyödynnettiin digitaalisia analytiikkatyökaluja, kuten Google Analyticsia, Search Consolea, PageSpeed Insightsia ja UberSuggestia. Analyysin perusteella tunnistettiin kehityskohteita muun muassa sivuston mobiilikäytettävyydessä, teknisessä suorituskyvyssä ja kieliversioiden laadussa. Hakunäkyvyys perustui pääosin brändihakusanoihin, jolloin käyttäjien laajempi tavoittaminen jäi rajalliseksi.
Tuloksena esitettiin konkreettisia suosituksia avainsanastrategian laajentamisesta long tail -hakutermeihin, sivuston teknisestä optimoinnista sekä kansainvälisen sisällön ja ulkoisten linkitysten kehittämisestä. Työ tarjoaa yritykselle selkeän, dataan perustuvan mallin hakukonenäkyvyyden kehittämiseen matkailumarkkinoinnin näkökulmasta.
kansainvälistä saavutettavuutta.
Työssä hyödynnettiin digitaalisia analytiikkatyökaluja, kuten Google Analyticsia, Search Consolea, PageSpeed Insightsia ja UberSuggestia. Analyysin perusteella tunnistettiin kehityskohteita muun muassa sivuston mobiilikäytettävyydessä, teknisessä suorituskyvyssä ja kieliversioiden laadussa. Hakunäkyvyys perustui pääosin brändihakusanoihin, jolloin käyttäjien laajempi tavoittaminen jäi rajalliseksi.
Tuloksena esitettiin konkreettisia suosituksia avainsanastrategian laajentamisesta long tail -hakutermeihin, sivuston teknisestä optimoinnista sekä kansainvälisen sisällön ja ulkoisten linkitysten kehittämisestä. Työ tarjoaa yritykselle selkeän, dataan perustuvan mallin hakukonenäkyvyyden kehittämiseen matkailumarkkinoinnin näkökulmasta.