Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koulupäivän aikaisen liikunnan hyödyt vähän liikkuviin lapsiin lappilaisessa koulussa

Kinnunen, Julia (2025)

 
Avaa tiedosto
Kinnunen_Julia.pdf (1.333Mt)
Lataukset: 


Kinnunen, Julia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512118
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on ”koulupäivän aikaisen liikunnan hyödyt vähän liikkuviin lapsiin lappilaisessa koulussa”. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, onko liikunnan lisäämiselle koulupäivien yhteyteen vaikutusta oppilaan vireystilaan koulupäivien aikana sekä oppilaan keskittymiskykyyn muilla oppitunneilla. Opinnäytetyön tutkimuksessa oli mukana kaksi luokkaa: kolmannen luokan oppilaita kannustettiin tietoinfopakettien ja liikkumishaasteen muodossa lisäämään oma-aloitteista liikuntaa koulupäivien yhteyteen ja neljännen luokan oppilailla oli ohjattua liikuntaa jokaisena koulupäivänä. Opinnäytetyössä tutkitaan, näkyykö oppilaiden vireystilassa ja keskittymiskyvyssä muutosta liikunnan lisäämisen myötä. Lisäksi tutkitaan, näkyykö eroja valmiiksi liikunnallisten ja vähän liikkuvien lasten välillä. Samalla tutkitaan, kummalla tavalla vaikuttavuus on suurempaa; luentomuodossa kannustamisella vai ohjatun liikunnan lisäämisellä.

Tietoperustaan on haettu tietoa lasten liikunnasta, liikunnan fyysisistä, psyykkisistä sekä sosiaalisista terveysvaikutuksista, 7–17-vuotiaiden liikkumisen suosituksista, koulupäivän aikaisesta liikunnasta, liikunnan ja oppimisen välisistä yhteyksistä sekä itsemääräämisoikeudesta ja motivaatiosta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin monivalintakyselylomaketta, jonka jokainen oppilas täytti tutkimuksen alussa ja lopussa.

Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena valmiiksi liikunnallisissa lapsissa ei näkynyt merkittävää muutosta liikunnan lisäämisestä koulupäivien aikana, mutta vähän liikkuvista lapsista 71 % koki oman vireystilansa kohonneen koulupäivien aikana. Lisäksi he omasta mielestään pystyivät keskittymään paremmin oppitunneilla. Luokkien välillä näkyi myös eroavaisuuksia. Kolmannen luokan oppilailla näkyi suurempi positiivinen vaikutus liikunnan lisäämisestä entä neljännen luokan oppilailla. Kolmannen luokan oppilaista 67 % koki oman vireystilansa kohonneen koulupäivien aikana. Lisäksi he omasta mielestään pystyivät keskittymään paremmin oppitunneilla. Neljännen luokan oppilaista 50 % koki näin. Työn johtopäätöksenä oli, että vähän liikkuvien lasten kohdalla muutos liikunnan lisäämisestä oli suurempi verrattuna valmiiksi liikunnallisiin lapsiin. Tulos osoittaa sen, miksi koulupäivän aikainen liikunta on tärkeässä roolissa ja koulupäivän aikaista liikuntaa tulisi kehittää. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää kouluilla perusteeksi sille, miksi koulupäivän aikainen liikunta olisi tärkeässä roolissa lapsen vireystilalle, keskittymiskyvylle ja tätä kautta myös oppimiselle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste