Käyttäjäkokemuksen selvittäminen ja kehityssuunnitelman luominen – Case: Yritys X
Haavisto, Heli (2025)
Haavisto, Heli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512209
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Yritys X:n tarjoaman palvelun käyttäjäkokemuksen nykytila. Työn tavoitteena oli luoda kehityssuunnitelma käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Päätutkimuskysymys oli, millä tasolla käyttäjäkokemus on. Tukikysymyksiä olivat, mitkä tekijät vaikuttavat tyytyväisyyteen palvelun käytössä, miten käyttäjäkokemus eroaa eri käyttäjäryhmien välillä ja miten käyttäjäkokemusta voidaan parantaa käyttäjien antaman palautteen perusteella.
Työn tietoperustan keskeiset käsitteet olivat palvelu, käytettävyys, tyytyväisyys, käyttäjäkokemus sekä käyttäjäryhmä. Aineiston keruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka luotiin Microsoftin Forms-sovelluksella. Kyselyn vastaajat olivat Yritys X:n palvelun käyttäjiä. Kertynyt aineisto analysoitiin käyttäen määrälliselle tutkimukselle tyypillisiä tunnuslukuja ja ristiintaulukointia, mutta samalla hyödynnettiin laadullisia analysointitapoja, kuten teemoittelua ja koodaamista. Aineiston perusteella luotiin kehityssuunnitelma, jonka kehitysideat ovat helposti käyttöönotettavissa ja samalla mieluisa suurelle käyttäjäkunnalle.
Kyselyn tulokset osoittavat, että Yritys X:n palvelun käyttäjät kokevat palvelun vastaavan heidän tarpeitansa ja olevan suhteellisen helppokäyttöinen. Tuloksista voi päätellä, että käyttäjäkokemuksen nykytila on tällä hetkellä hyvällä tasolla. Työn tuloksia voidaan hyödyntää palvelun käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen kehittämisessä.
Työn tietoperustan keskeiset käsitteet olivat palvelu, käytettävyys, tyytyväisyys, käyttäjäkokemus sekä käyttäjäryhmä. Aineiston keruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka luotiin Microsoftin Forms-sovelluksella. Kyselyn vastaajat olivat Yritys X:n palvelun käyttäjiä. Kertynyt aineisto analysoitiin käyttäen määrälliselle tutkimukselle tyypillisiä tunnuslukuja ja ristiintaulukointia, mutta samalla hyödynnettiin laadullisia analysointitapoja, kuten teemoittelua ja koodaamista. Aineiston perusteella luotiin kehityssuunnitelma, jonka kehitysideat ovat helposti käyttöönotettavissa ja samalla mieluisa suurelle käyttäjäkunnalle.
Kyselyn tulokset osoittavat, että Yritys X:n palvelun käyttäjät kokevat palvelun vastaavan heidän tarpeitansa ja olevan suhteellisen helppokäyttöinen. Tuloksista voi päätellä, että käyttäjäkokemuksen nykytila on tällä hetkellä hyvällä tasolla. Työn tuloksia voidaan hyödyntää palvelun käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen kehittämisessä.