Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Käyttäjäkokemuksen selvittäminen ja kehityssuunnitelman luominen – Case: Yritys X

Haavisto, Heli (2025)

Avaa tiedosto
Haavisto_Heli.pdf (702.0Kt)
Lataukset: 


Haavisto, Heli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512209
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Yritys X:n tarjoaman palvelun käyttäjäkokemuksen nykytila. Työn tavoitteena oli luoda kehityssuunnitelma käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Päätutkimuskysymys oli, millä tasolla käyttäjäkokemus on. Tukikysymyksiä olivat, mitkä tekijät vaikuttavat tyytyväisyyteen palvelun käytössä, miten käyttäjäkokemus eroaa eri käyttäjäryhmien välillä ja miten käyttäjäkokemusta voidaan parantaa käyttäjien antaman palautteen perusteella.

Työn tietoperustan keskeiset käsitteet olivat palvelu, käytettävyys, tyytyväisyys, käyttäjäkokemus sekä käyttäjäryhmä. Aineiston keruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka luotiin Microsoftin Forms-sovelluksella. Kyselyn vastaajat olivat Yritys X:n palvelun käyttäjiä. Kertynyt aineisto analysoitiin käyttäen määrälliselle tutkimukselle tyypillisiä tunnuslukuja ja ristiintaulukointia, mutta samalla hyödynnettiin laadullisia analysointitapoja, kuten teemoittelua ja koodaamista. Aineiston perusteella luotiin kehityssuunnitelma, jonka kehitysideat ovat helposti käyttöönotettavissa ja samalla mieluisa suurelle käyttäjäkunnalle.

Kyselyn tulokset osoittavat, että Yritys X:n palvelun käyttäjät kokevat palvelun vastaavan heidän tarpeitansa ja olevan suhteellisen helppokäyttöinen. Tuloksista voi päätellä, että käyttäjäkokemuksen nykytila on tällä hetkellä hyvällä tasolla. Työn tuloksia voidaan hyödyntää palvelun käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen kehittämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste