Makian brändimielikuva, naiset kohderyhmänä : uudistuneen naisten vaatemalliston vastaanotto ja asiakkaiden mielipiteet
Pylvänäinen, Emilia (2025)
Pylvänäinen, Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512269
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Makian brändi koetaan naiskuluttajien keskuudessa ja millaisia mielikuvia uudistunut naisten valikoima luo kohderyhmässä. Työn tarkoitus on tutkia valikoiman kehityksen ja brändimielikuvan välistä suhdetta ja luoda selkeä kuva brändin nykytilasta. Tämän avulla brändillä ja sen sidosryhmillä on työkalut kehittää valikoimaa ja brändimielikuvaa toivottuun suuntaan. Opinnäytetyö on toteutettu suomalaiselle vaatteiden tukkukauppaan erikoistuneelle agentuuri- ja maahantuontiyritykselle, Kauppahuone Agency Oy:lle, ja se käsittelee yrityksen edustamaa Makia Clothing Oy:tä.
Opinnäytetyö toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna, jonka analyysissa käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen eli laadullisen tutkimuksen keinoja. Opinnäytetyön keskiössä ovat Makian naiskuluttajien näkemykset brändistä. Kanta-asiakkaiden haastattelun vastaukset toimivat opinnäytetyön pääaineistona, ja vastauksia tarkastellaan suhteessa suunnittelijan ja sisäänostajan haastattelussa esille tulleisiin näkemyksiin. Haastattelun teemat käsittelivät brändin tunnistettavuutta, asiakaskokemusta, naisten vaatemallistoa ja valikoiman uudistamista.
Opinnäytetyön analysointia tukee kirjallisuuskatsaus, jossa avataan aiheeseen liittyviä käsitteitä kirjallisten lähteiden avulla. Opinnäytetyön lopputuloksena toteutettiin analyysi Makian brändimielikuvasta ja valikoimasta. Haastattelun tuloksien pohjalta käytiin läpi ehdotuksia brändimielikuvan ja valikoiman kehittämiseksi. Tästä tutkimuksesta on hyötyä brändille ja sen sidosryhmille, sillä kohderyhmän tarpeista ja toiveista on parempi tuntemus.
Opinnäytetyö toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna, jonka analyysissa käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen eli laadullisen tutkimuksen keinoja. Opinnäytetyön keskiössä ovat Makian naiskuluttajien näkemykset brändistä. Kanta-asiakkaiden haastattelun vastaukset toimivat opinnäytetyön pääaineistona, ja vastauksia tarkastellaan suhteessa suunnittelijan ja sisäänostajan haastattelussa esille tulleisiin näkemyksiin. Haastattelun teemat käsittelivät brändin tunnistettavuutta, asiakaskokemusta, naisten vaatemallistoa ja valikoiman uudistamista.
Opinnäytetyön analysointia tukee kirjallisuuskatsaus, jossa avataan aiheeseen liittyviä käsitteitä kirjallisten lähteiden avulla. Opinnäytetyön lopputuloksena toteutettiin analyysi Makian brändimielikuvasta ja valikoimasta. Haastattelun tuloksien pohjalta käytiin läpi ehdotuksia brändimielikuvan ja valikoiman kehittämiseksi. Tästä tutkimuksesta on hyötyä brändille ja sen sidosryhmille, sillä kohderyhmän tarpeista ja toiveista on parempi tuntemus.