Korkeakoulukiinteistöstä älykampuskonseptiksi
Järviö, Niko (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612372
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tutkia Myllypuron älykampuksen kehittämistä käyttäjäkokemuksen, teknologisten ratkaisujen ja kestävän kehityksen näkökulmista. Älykampukset yhdistävät fyysisen ja digitaalisen ympäristön ja tukevat opiskelua, tutkimusta sekä yhteistyötä eri sidosryhmien välillä.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin älykampuksen määritelmää ja strategisia tavoitteita, joita ohjaavat Metropolian visio ja kehityssuunnitelmat. Tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta sekä käyttäjäkyselyä, joiden avulla selvitettiin nykytilan haasteita ja kehitystarpeita.
Tulokset osoittivat, että käyttäjät kokevat haasteita erityisesti järjestelmien yhteensopivuudessa ja tiedon saatavuudessa. Myös teknologisten ratkaisujen, kuten Empat-hic Building -järjestelmän, hyödyntäminen on vielä vajaata. Johtopäätöksenä esitetään, että käyttäjäystävällisyyden, viestinnän ja koulutuksen parantaminen ovat keskeisiä kehityskohteita älykampuksen toimivuuden kannalta. Lisäksi digitaalisen kaksosen ja tekoälypohjaisten työkalujen laajempi käyttöönotto voisi tehostaa kam-puksen hallintaa ja oppimiskokemusta.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin älykampuksen määritelmää ja strategisia tavoitteita, joita ohjaavat Metropolian visio ja kehityssuunnitelmat. Tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta sekä käyttäjäkyselyä, joiden avulla selvitettiin nykytilan haasteita ja kehitystarpeita.
Tulokset osoittivat, että käyttäjät kokevat haasteita erityisesti järjestelmien yhteensopivuudessa ja tiedon saatavuudessa. Myös teknologisten ratkaisujen, kuten Empat-hic Building -järjestelmän, hyödyntäminen on vielä vajaata. Johtopäätöksenä esitetään, että käyttäjäystävällisyyden, viestinnän ja koulutuksen parantaminen ovat keskeisiä kehityskohteita älykampuksen toimivuuden kannalta. Lisäksi digitaalisen kaksosen ja tekoälypohjaisten työkalujen laajempi käyttöönotto voisi tehostaa kam-puksen hallintaa ja oppimiskokemusta.