Siun soten digitaaliset palvelut terveyden edistämisen tukena
Laakkonen, Asta; Nikunen, Jenny (2025)
Laakkonen, Asta
Nikunen, Jenny
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411790
Tiivistelmä
Digitaaliset palvelut ovat yhä tärkeämpi osa terveyden edistämistä ja ne tuovat uusia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Opinnäytetyössä tarkastellaan Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen digisotekeskuksen ja kehittämisyksikön henkilökunnan näkemyksiä digitaalisten palveluiden hyödyntämisestä terveyden edistämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa digitaalisten terveyspalveluiden kehittämisen ja käyttöönoton tueksi.
Tutkimuksessa selvitettiin terveydenhuollon ammattilaisten näkemyksiä digitaalisten palveluiden hyödynnettävyydestä terveyden edistämisessä sekä niiden tarjoamista mahdollisuuksista. Tutkimus toteutettiin kartoittavana tapaustutkimuksena, jossa yhdistettiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 83 digisotekeskuksen ja kehittämisyksikön työntekijälle, joista 16 vastasi. Määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja laadullinen aineisto sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että digitaalisten palveluiden etuja ovat palveluiden laaja saatavuus sekä mahdollisuus käyttää niitä ajasta ja paikasta riippumatta, mikä tukee yksilöllisten terveyspalveluiden tarjoamista. Aineiston perusteella haasteita digitaalisten palvelujen hyödyntämisessä aiheuttavat käyttäjien erilaiset valmiudet sekä riittävän tuen saannin varmistaminen. Digitaaliset ratkaisut voivat tukea ennaltaehkäisevää terveyden edistämistä. Hyvinvointialueiden tulee edelleen kehittää digitaalisia palveluita ja tarjota suuntaviivoja niiden kehittämiseen sekä käyttöönoton tehostamiseen.
Tutkimuksessa selvitettiin terveydenhuollon ammattilaisten näkemyksiä digitaalisten palveluiden hyödynnettävyydestä terveyden edistämisessä sekä niiden tarjoamista mahdollisuuksista. Tutkimus toteutettiin kartoittavana tapaustutkimuksena, jossa yhdistettiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 83 digisotekeskuksen ja kehittämisyksikön työntekijälle, joista 16 vastasi. Määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja laadullinen aineisto sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että digitaalisten palveluiden etuja ovat palveluiden laaja saatavuus sekä mahdollisuus käyttää niitä ajasta ja paikasta riippumatta, mikä tukee yksilöllisten terveyspalveluiden tarjoamista. Aineiston perusteella haasteita digitaalisten palvelujen hyödyntämisessä aiheuttavat käyttäjien erilaiset valmiudet sekä riittävän tuen saannin varmistaminen. Digitaaliset ratkaisut voivat tukea ennaltaehkäisevää terveyden edistämistä. Hyvinvointialueiden tulee edelleen kehittää digitaalisia palveluita ja tarjota suuntaviivoja niiden kehittämiseen sekä käyttöönoton tehostamiseen.