"Nyt osaan arvostaa itseäni!" : 6A-luokkalaiset kohti parempaa itsetuntoa
Kärki, Kati; Loponen, Tiia (2015)
Kärki, Kati
Loponen, Tiia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073988
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoite oli suunnitella ja toteuttaa kolmen kerran toimintatuokiokokonaisuus itsetunnosta kohderyhmällemme, Pihkapuiston 6A-luokkalaisille. Toiminnallamme pyrimme antamaan oppilaille tietoa itsetunnosta sekä erilaisia keinoja parantaa ja tukea omaa ja toisen itsetuntoa. Tavoitteemme taustalla oli kiinnostus käsitellä lapsen ja nuoren kasvun sekä kehityksen kannalta tärkeää aihetta.
Toiminnallisen opinnäytetyömme toimintatuokiot toteutettiin tammikuun 2015 aikana. Toimintatuokiot sisälsivät erilaisia ryhmä- ja vuorovaikutustyöskentelystä koostuvia harjoituksia ja leikkejä. Toimintatuokioiden aikana kerroimme teoriaan viitaten jokaisen kerran aiheesta, jotka liittyivät tiiviisti tuokioiden pääteemaamme, itsetuntoon.
Toimintatuokioiden arvioinnissa käytimme havainnointia ja kohderyhmältämme saamaamme palautetta. Arviointimme pohjautui vahvasti asettamiimme tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen. Saimme palautetta jokaisen toimintatuokion päätteeksi sekä palautelomakkeen avulla viimeisellä kerralla. Havainnoinnin ja palautteen pohjalta voimme todeta, että tuokiot olivat onnistuneita sekä tarpeellisia oppilaille. Koimme, että saavutimme tuokioille asettamamme tavoitteet kiitettävästi.
Hyödyntämämme harjoitteet ja erilaiset toiminnalliset menetelmät auttoivat abstraktin aiheen, itsetunnon, käsittelyssä ja tekivät siitä helpommin lähestyttävää. Koimme, että kolme toimintatuokiokertaa riittivät tavoitteidemme saavuttamiseen ja johtopäätöksien tekemiseen. Näemme vastaavanlaisen toiminnan erittäin tarpeelliseksi kyseiselle ikäryhmälle ja siihen olisi hyvä keskittyä enemmän koulumaailmassa. Jatkossa toimintakokonaisuutta voisi laajentaa kestämään esimerkiksi yhden lukuvuoden ajan. Tällöin olisi mahdollista käsitellä laajemmin itsetuntoa ja siihen liittyviä osa-alueita. Koemme, että itsetunnon kehittämisellä ja tukemisella voisi olla suuria vaikutuksia niin oppilaiden koulumenestykseen kuin myös yleiseen käyttäytymiseen sekä hyvinvointiin.
Toiminnallisen opinnäytetyömme toimintatuokiot toteutettiin tammikuun 2015 aikana. Toimintatuokiot sisälsivät erilaisia ryhmä- ja vuorovaikutustyöskentelystä koostuvia harjoituksia ja leikkejä. Toimintatuokioiden aikana kerroimme teoriaan viitaten jokaisen kerran aiheesta, jotka liittyivät tiiviisti tuokioiden pääteemaamme, itsetuntoon.
Toimintatuokioiden arvioinnissa käytimme havainnointia ja kohderyhmältämme saamaamme palautetta. Arviointimme pohjautui vahvasti asettamiimme tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen. Saimme palautetta jokaisen toimintatuokion päätteeksi sekä palautelomakkeen avulla viimeisellä kerralla. Havainnoinnin ja palautteen pohjalta voimme todeta, että tuokiot olivat onnistuneita sekä tarpeellisia oppilaille. Koimme, että saavutimme tuokioille asettamamme tavoitteet kiitettävästi.
Hyödyntämämme harjoitteet ja erilaiset toiminnalliset menetelmät auttoivat abstraktin aiheen, itsetunnon, käsittelyssä ja tekivät siitä helpommin lähestyttävää. Koimme, että kolme toimintatuokiokertaa riittivät tavoitteidemme saavuttamiseen ja johtopäätöksien tekemiseen. Näemme vastaavanlaisen toiminnan erittäin tarpeelliseksi kyseiselle ikäryhmälle ja siihen olisi hyvä keskittyä enemmän koulumaailmassa. Jatkossa toimintakokonaisuutta voisi laajentaa kestämään esimerkiksi yhden lukuvuoden ajan. Tällöin olisi mahdollista käsitellä laajemmin itsetuntoa ja siihen liittyviä osa-alueita. Koemme, että itsetunnon kehittämisellä ja tukemisella voisi olla suuria vaikutuksia niin oppilaiden koulumenestykseen kuin myös yleiseen käyttäytymiseen sekä hyvinvointiin.