Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Terveydenhuollon ammattilaisten toiveita digitaaliselle palvelutarjottimelle Satakunnan hyvinvointialueella

Jalava, Eerika; Tuori, Kalle (2025)

 
Avaa tiedosto
Jalava_Tuori.pdf (707.6Kt)
Lataukset: 


Jalava, Eerika
Tuori, Kalle
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051511997
Tiivistelmä
Hyvinvointialueiden tulee ottaa käyttöön digitaalinen palvelutarjotin osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (2022–2025). Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää Satakunnan hyvinvointialueen palveluohjausta tekevien ammattilaisten tarpeita ja toiveita digitaalista palvelutarjotinta kohtaan. Työn tavoitteena oli tuottaa selvitys palvelutarjottimen keskeisistä sisällöistä ja ominaisuuksista, jotka tukevat ammattilaisten työtä palveluohjauksessa.

Tietoperustassa tarkasteltiin digitaalisten palveluiden merkitystä terveydenhuollossa, hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä sekä palveluohjausta osana ammattilaisten työtä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla, joihin osallistui Satakunnan hyvinvointialueen ennaltaehkäisevää palveluohjaustyötä tekeviä ammattilaisia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että digitaalinen palvelutarjotin voi merkittävästi tukea palveluohjausta, kun sen kehittämisessä huomioidaan käyttäjälähtöisyys, käytettävyys, ajantasainen palvelutieto, yhteistyö- ja tiedonjakamistyökalut sekä päätöksenteon tukeminen. Lisäksi palvelutarjottimen tulee edistää asiakaslähtöisyyttä ja osallisuutta, mikä vahvistaa ammattilaisten ja asiakkaiden välistä yhteistyötä sekä helpottaa sopivien palveluiden löytymistä.

Jatkotutkimuksissa voisi tarkastella analytiikan ja tekoälyn hyödyntämistä asiakastarpeiden ennakoimisessa ja resurssien kohdentamisessa. Myös palvelutarjottimen yhteensopivuutta muiden digitaalisten järjestelmien kanssa ja sen vaikutuksia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluiden vaikuttavuuteen olisi tärkeää arvioida.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste