Koneoppivan tekoälyn hyödyntäminen Unityn moninpelissä
Mäyrälä, Ville (2025)
Mäyrälä, Ville
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612698
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää, pystyykö koneoppivan tekoälyn saamaan toimivaksi Unityn moninpeliin. Koneoppivan tekoälyn oli tarkoitus hyödyntää kolmea tasoa. Kehityksessä käytettiin Unityn ilmaisia laajennuksia MLAgents sekä Photon Unity Network. ML-Agents mahdollisti koneoppivan tekoälyn tekemisen Unityn sisällä. Photon Unity Network puolestaan mahdollisti moninpeliosuuden tekemisen. Ilmainen versio Photonista mahdollistaa kahdenkymmenen pelaajan samanaikaisen pelaamisen ilman erillistä maksua.
Koneoppimista käytetään useisiin tarkoituksiin, esimerkiksi verkkosivuilla suosittelemaan sisältöä perustuen katseluhistoriaan tai itsestään ohjautuviin autoihin. Tällä hetkellä koneoppivaa tekoälyä koskevaa lakia ei ole paljon missään päin maailmaa ja ei ole tiedossa, onko lakeihin tulossa muutosta.
Sovelluksen kehitys aloitettiin aluksi tekemällä tekoäly, joka osasi löytää ja tuhota yhden pelaajaobjektin. Kehityksessä hyödynnettiin vahvistusoppimista sekä jäljitelmäoppimista. Kun tekoäly saatiin toimimaan, lisättiin tekoälylle ominaisuus tuhota useita pelaajaobjekteja. Tekoälyn toimittua yksinpelissä lisättiin peliin moninpeliominaisuus. Lopuksi saatiin tekoäly toimimaan moninpelissä, vaikkakin välillä tekoälyllä oli vaikeuksia löytää pelaajaobjekteja pelikentältä.
Sovelluksella on useita erilaisia jatkokehityskohteita. Niistä muutamat ovat pelin suoritustehoihin vaikuttavat parannukset sekä erilaiset pelin parannusmahdollisuudet. Suurin osa suoritustehoparannuksista vaatii tekoälyn koulutusta uudestaan. Sovelluksessa keskityttiin enemmän koodiin ja ominaisuuksiin mallien ja ulkonäön sijaan.
Koneoppimista käytetään useisiin tarkoituksiin, esimerkiksi verkkosivuilla suosittelemaan sisältöä perustuen katseluhistoriaan tai itsestään ohjautuviin autoihin. Tällä hetkellä koneoppivaa tekoälyä koskevaa lakia ei ole paljon missään päin maailmaa ja ei ole tiedossa, onko lakeihin tulossa muutosta.
Sovelluksen kehitys aloitettiin aluksi tekemällä tekoäly, joka osasi löytää ja tuhota yhden pelaajaobjektin. Kehityksessä hyödynnettiin vahvistusoppimista sekä jäljitelmäoppimista. Kun tekoäly saatiin toimimaan, lisättiin tekoälylle ominaisuus tuhota useita pelaajaobjekteja. Tekoälyn toimittua yksinpelissä lisättiin peliin moninpeliominaisuus. Lopuksi saatiin tekoäly toimimaan moninpelissä, vaikkakin välillä tekoälyllä oli vaikeuksia löytää pelaajaobjekteja pelikentältä.
Sovelluksella on useita erilaisia jatkokehityskohteita. Niistä muutamat ovat pelin suoritustehoihin vaikuttavat parannukset sekä erilaiset pelin parannusmahdollisuudet. Suurin osa suoritustehoparannuksista vaatii tekoälyn koulutusta uudestaan. Sovelluksessa keskityttiin enemmän koodiin ja ominaisuuksiin mallien ja ulkonäön sijaan.
