Markkinoinnin ylikuormitukset vaikutukset asiakaskäyttäytymiseen : case Temu
Oja, Aada (2025)
Oja, Aada
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612510
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten markkinoinnin ylikuormitus vaikut-taa asiakkaiden asenteisiin, ja tätä tarkastellaan Temu-verkkokaupan näkökul-masta. Tutkimuksessa tarkastellaan kohderyhmän yleistä ostokäyttäytymistä, heidän kokemuksiaan Temun markkinoinnista, sen vaikutuksia sekä vaikutusta Temun brändimielikuvaan. Lisäksi tutkitaan Temun markkinointistrategiaa sekä kohderyhmän mielipiteitä siitä.
Tietoperustassa käsitellään markkinoinnin ylikuormitusta käsitteenä ja sen vai-kutuksia sekä kuluttajien että yritysten näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan Te-mun markkinointistrategiaa ja sen vaikutuksia kuluttajiin. Tutkimuksessa käyte-tään kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, ja aineisto kerätään Webropol-kyselytyökalun avulla. Kysely lähetetään kahdelle eri opiskelijaryhmälle, jotka koostuvat sekä tradenomi- että medianomiopiskelijoista. Kyselyyn vastasi 31 opiskelijaa.
Tulokset osoittavat, että Temun markkinointi jakaa mielipiteitä. Ne myös osoit-tavat, että pelkkä hinta ei vaikuta ostopäätöksiin eikä siihen, sitoutuuko kuluttaja pitkäaikaisesti. Myös esimerkiksi luotettavuus ja brändimielikuva ovat vaikutta-via tekijöitä. Etenkin toiveet maltillisemmasta ja hillitymmästä markkinointityylis-tä korostuvat tutkimuksen tuloksissa.
Mahdollisia jatkotutkimusaiheita ovat esimerkiksi Temun markkinointistrategian vertaaminen muihin verkkokuappatoimijoihin, kuten esimerkiksi Zalandoon tai Amazoniin. Toinen kiinnostava tutkimusaihe voisi olla markkinoinnin ylikuormi-tuksen pitkäaikaisten vaikutusten tarkastelua asiakasuskollisuuteen. Lisäksi eri käyttäjäryhmien tarkastelu, kuten esimerkiksi eri ikäluokkien reaktioiden vertailu Temun markkinointiin.
Tietoperustassa käsitellään markkinoinnin ylikuormitusta käsitteenä ja sen vai-kutuksia sekä kuluttajien että yritysten näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan Te-mun markkinointistrategiaa ja sen vaikutuksia kuluttajiin. Tutkimuksessa käyte-tään kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, ja aineisto kerätään Webropol-kyselytyökalun avulla. Kysely lähetetään kahdelle eri opiskelijaryhmälle, jotka koostuvat sekä tradenomi- että medianomiopiskelijoista. Kyselyyn vastasi 31 opiskelijaa.
Tulokset osoittavat, että Temun markkinointi jakaa mielipiteitä. Ne myös osoit-tavat, että pelkkä hinta ei vaikuta ostopäätöksiin eikä siihen, sitoutuuko kuluttaja pitkäaikaisesti. Myös esimerkiksi luotettavuus ja brändimielikuva ovat vaikutta-via tekijöitä. Etenkin toiveet maltillisemmasta ja hillitymmästä markkinointityylis-tä korostuvat tutkimuksen tuloksissa.
Mahdollisia jatkotutkimusaiheita ovat esimerkiksi Temun markkinointistrategian vertaaminen muihin verkkokuappatoimijoihin, kuten esimerkiksi Zalandoon tai Amazoniin. Toinen kiinnostava tutkimusaihe voisi olla markkinoinnin ylikuormi-tuksen pitkäaikaisten vaikutusten tarkastelua asiakasuskollisuuteen. Lisäksi eri käyttäjäryhmien tarkastelu, kuten esimerkiksi eri ikäluokkien reaktioiden vertailu Temun markkinointiin.