Perehdyttäminen ja ammatillinen kasvu : Prosessien kehittämisehdotuksia Yritys X:lle
Grönman, Ida; Heiskanen, Meiju (2015)
Grönman, Ida
Heiskanen, Meiju
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023881
Tiivistelmä
Tässä työssä pyrittiin löytämään uusia vaihtoehtoja yrityksen X perehdyttämisprosessiin. Perehdyttämis- ja oppimisteorioita tutkittiin ja niistä valikoitiin malleja esiteltäviksi. Perehdyttämisen lainopilliset perusteetkin otettiin huomioon ja esiteltiin osana työtä. Perehdyttäminen on tapahtuma, joka tähtää uuden työntekijän sopeutumiseen ja uusien työtapojen omaksumiseen. Oppiminen työn ohella on tärkeää, koska se samalla valmentaa vanhoja työntekijöitä avustamaan perehdyttämisprosessissa ja tukee heidän sitoutumistaan organisaatioon.
Teoriaosassa esiteltiin oppimis-, sitouttamis- ja perehdyttämisteorioita. Vaikka osa teorioista onkin jo aikansa eläneitä, palvelevat ne silti perusajatuksiltaan hyvin nykyajan perehdyttämisprosessia myyntiorganisaatiossa. Nuoressa myyntiorganisaatiossa kattava perehdyttäminen luo haasteita suuren vaihtuvuuden vuoksi, mutta oikeilla keinoilla se on mahdollista.
Työssä esiteltiin eri lähteistä erilaisia perehdyttämismalleja ja –teorioita, joiden avulla pyrittiin soveltamaan sopivaa ratkaisua yritykselle X. Teemahaastatteluja käytettiin tarpeiden kartoittamiseksi, jotta saatiin laajaa aineistoa sekä työntekijöiden että esimiesten näkökulmista. Näissä teemahaastatteluissa käytiin läpi mahdollisia kehityskohteita sekä nykyisten toimivien mallien kehittämismahdollisuuksia.
Yrityksen tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomiota jatkuvaan työssäoppimiseen ja sitouttamisprosesseihin myös perehdyttämisen tukena. Koko työyhteisön osallistuminen prosessiin on olennaista, jotta organisaatio pystyy menestymään jatkossakin.
Teoriaosassa esiteltiin oppimis-, sitouttamis- ja perehdyttämisteorioita. Vaikka osa teorioista onkin jo aikansa eläneitä, palvelevat ne silti perusajatuksiltaan hyvin nykyajan perehdyttämisprosessia myyntiorganisaatiossa. Nuoressa myyntiorganisaatiossa kattava perehdyttäminen luo haasteita suuren vaihtuvuuden vuoksi, mutta oikeilla keinoilla se on mahdollista.
Työssä esiteltiin eri lähteistä erilaisia perehdyttämismalleja ja –teorioita, joiden avulla pyrittiin soveltamaan sopivaa ratkaisua yritykselle X. Teemahaastatteluja käytettiin tarpeiden kartoittamiseksi, jotta saatiin laajaa aineistoa sekä työntekijöiden että esimiesten näkökulmista. Näissä teemahaastatteluissa käytiin läpi mahdollisia kehityskohteita sekä nykyisten toimivien mallien kehittämismahdollisuuksia.
Yrityksen tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomiota jatkuvaan työssäoppimiseen ja sitouttamisprosesseihin myös perehdyttämisen tukena. Koko työyhteisön osallistuminen prosessiin on olennaista, jotta organisaatio pystyy menestymään jatkossakin.