Perinteisen kaupan laajentaminen verkkokauppaan
Riskilä, Marika (2015)
Riskilä, Marika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073957
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli siirtymässä monikanavaisuuden maailmaan ja lanseeraamassa verkkokauppaa vuoden 2015 aikana. Työ käsittelee tulevan verkkokaupan vaikutusta toimeksiantajan palveluksessa oleviin asiantuntijoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli asiantuntijahaastatteluiden avulla selvittää ja ymmärtää heidän näkökantojansa verkkokaupan suhteen sekä esittää mahdollisia kehitysehdotuksia, jotta myymälät ja verkkokauppa palvelisivat toisiaan mahdollisimman tehokkaasti.
Tutkimustapana käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä oli asiantuntijahaastattelu. Haastattelumenetelmä oli teemahaastattelu. Laadullisessa tutkimuksessa on tärkeää, että henkilöt, joilta tieto kerätään, omaavat kokemusta asiasta ja niinpä tutkimustietoa kerättiin jo uraa tehneiltä alan asiantuntijoilta. Tutkimuksessa ei käsitellä verkkokaupan toteutukseen liittyviä asioita.
Työssä käydään läpi verkkokaupan ja perinteisen kaupan eroja, asiantuntijuutta ja myyntityössä menestymistä sekä vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa, niin myymälässä kuin sähköisessä kanavissa.
Verkkokauppaa edeltävässä muutostilanteessa on tärkeää, että viestintä ja tiedottaminen sekä muutosjohtaminen ovat avainasemassa. Muutoksen vastustamista ilmenee vähemmän, jos asiantuntijat osallistutetaan verkkokaupan suunnitteluun. Asiantuntijoiden ammattitaitoisuutta tulisi korostaa monikanavaisuuden vallitessa, jotta asiakkaat saataisiin perinteisiin myymälöihin ja he pystyisivät antamaan ensiluokkaista palvelua yhä vaativammille asiakkaille. Tätä varten he tarvitsevat tehokasta tuote- ja verkkokouluttamista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli asiantuntijahaastatteluiden avulla selvittää ja ymmärtää heidän näkökantojansa verkkokaupan suhteen sekä esittää mahdollisia kehitysehdotuksia, jotta myymälät ja verkkokauppa palvelisivat toisiaan mahdollisimman tehokkaasti.
Tutkimustapana käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä oli asiantuntijahaastattelu. Haastattelumenetelmä oli teemahaastattelu. Laadullisessa tutkimuksessa on tärkeää, että henkilöt, joilta tieto kerätään, omaavat kokemusta asiasta ja niinpä tutkimustietoa kerättiin jo uraa tehneiltä alan asiantuntijoilta. Tutkimuksessa ei käsitellä verkkokaupan toteutukseen liittyviä asioita.
Työssä käydään läpi verkkokaupan ja perinteisen kaupan eroja, asiantuntijuutta ja myyntityössä menestymistä sekä vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa, niin myymälässä kuin sähköisessä kanavissa.
Verkkokauppaa edeltävässä muutostilanteessa on tärkeää, että viestintä ja tiedottaminen sekä muutosjohtaminen ovat avainasemassa. Muutoksen vastustamista ilmenee vähemmän, jos asiantuntijat osallistutetaan verkkokaupan suunnitteluun. Asiantuntijoiden ammattitaitoisuutta tulisi korostaa monikanavaisuuden vallitessa, jotta asiakkaat saataisiin perinteisiin myymälöihin ja he pystyisivät antamaan ensiluokkaista palvelua yhä vaativammille asiakkaille. Tätä varten he tarvitsevat tehokasta tuote- ja verkkokouluttamista.