Ruotsinkielinen itseopiskelumateriaali leikki-ikäisen potilaan tutkimisesta ABCDE-menetelmällä
Vähäjylkkä, Ulla-Maija (2025)
Vähäjylkkä, Ulla-Maija
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051712857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051712857
Tiivistelmä
Lapsen sairastuminen koskettaa koko perhettä. Hoitotyön ammattilaisen tulee hallita potilaan peruselintoimintojen systemaattinen tutkiminen hoitopaikasta riippumatta. Tunnistamalla ajoissa häiriöt peruselintoiminnoissa voidaan parantaa kriittisesti sairaan potilaan ennustetta ja tehohoidon tarvetta.
Opinnäytetyön aiheena on leikki-ikäisen potilaan tutkiminen ABCDE-menetelmällä. Työ koostuu suomenkielisestä kirjallisesta osuudesta ja ruotsin-kielisestä itseopiskelumateriaalista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Oulun ammattikorkeakoulun Hoitotyön tutkinto-ohjelman ruotsin kielen opintojakson tueksi materiaali, joka keskittyy hoitotyön keskeisiin osa-alueisiin. Aihe valittiin, koska potilaan kohtaaminen omalla äidinkielellä vaikuttaa onnistuneeseen hoito-prosessiin. Työn toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkea koulu.
ABCDE-menetelmässä potilaan tutkimiseen kuuluu hengitystien avoimuuden varmistaminen, hengityksen ja verenkierron seuranta, tajunnantason tarkkailu, sekä ulkoisten vammojen tutkiminen. Leikki-ikäisen potilaan kohdalla on tärkeä huomioida myös perheen tukeminen osana kokonaisvaltaista hoitoa. Toteutuksessa on otettu tämä huomioon. Itseopiskelumateriaalissa on jokaisesta osiosta lauseita ja kysymyksiä suomen ja ruotsin kielellä.
Materiaalin tavoitteena oli tukea hoitotyön opiskelijoiden ruotsin kielen taitojen kehittämistä ja lisätä heidän itsevarmuuttaan kielen käytössä hoitotyön kontekstissa. Tietoperusta pohjautuu leikki-ikäisen potilaan tutkimiseen ja hoitoon. Teoriaosuus koottiin näyttöön perustuvista luotettavista oppikirjoista, artikkeleista ja tutkimuksista. Opiskelijoilta kerätty palaute Webropol-kyselyn avulla osoitti, että itseopiskelumateriaali koettiin hyödylliseksi. Kehittämisehdotuksena olisi luoda eri hoitotyön osa-alueisiin omia ruotsinkielisiä sanasto- tai lausekepaketteja, joiden avulla saataisiin kohdennettua materiaali koskemaan eri potilasryhmiä.
Opinnäytetyön aiheena on leikki-ikäisen potilaan tutkiminen ABCDE-menetelmällä. Työ koostuu suomenkielisestä kirjallisesta osuudesta ja ruotsin-kielisestä itseopiskelumateriaalista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Oulun ammattikorkeakoulun Hoitotyön tutkinto-ohjelman ruotsin kielen opintojakson tueksi materiaali, joka keskittyy hoitotyön keskeisiin osa-alueisiin. Aihe valittiin, koska potilaan kohtaaminen omalla äidinkielellä vaikuttaa onnistuneeseen hoito-prosessiin. Työn toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkea koulu.
ABCDE-menetelmässä potilaan tutkimiseen kuuluu hengitystien avoimuuden varmistaminen, hengityksen ja verenkierron seuranta, tajunnantason tarkkailu, sekä ulkoisten vammojen tutkiminen. Leikki-ikäisen potilaan kohdalla on tärkeä huomioida myös perheen tukeminen osana kokonaisvaltaista hoitoa. Toteutuksessa on otettu tämä huomioon. Itseopiskelumateriaalissa on jokaisesta osiosta lauseita ja kysymyksiä suomen ja ruotsin kielellä.
Materiaalin tavoitteena oli tukea hoitotyön opiskelijoiden ruotsin kielen taitojen kehittämistä ja lisätä heidän itsevarmuuttaan kielen käytössä hoitotyön kontekstissa. Tietoperusta pohjautuu leikki-ikäisen potilaan tutkimiseen ja hoitoon. Teoriaosuus koottiin näyttöön perustuvista luotettavista oppikirjoista, artikkeleista ja tutkimuksista. Opiskelijoilta kerätty palaute Webropol-kyselyn avulla osoitti, että itseopiskelumateriaali koettiin hyödylliseksi. Kehittämisehdotuksena olisi luoda eri hoitotyön osa-alueisiin omia ruotsinkielisiä sanasto- tai lausekepaketteja, joiden avulla saataisiin kohdennettua materiaali koskemaan eri potilasryhmiä.