Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Felt Bay Pub Oy:lle
Levänen, Nelly (2025)
Levänen, Nelly
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913033
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä laadittiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ravintolalle nimeltään Felt Bay Pub Oy. Ravintola sijaitsee Helsingin Pikku Huopalahdessa. Työn taustalla oli ravintolan tarve kehittää sosiaalisen median näkyvyyttä, asiakasviestintää ja sisällön suunnitelmallisuutta kahdessa kanavassa, Facebookissa ja Instagramissa. Työn tavoitteena oli selkeyttää ravintolan markkinointitoimia, parantaa näkyvyyttä ja antaa konkreettisia ehdotuksia sisällöntuotantoon. Työssä rajattiin tarkastelu ravintolan omiin jo olemassa oleviin kanaviin.
Tietoperusta koostui sosiaalisen median markkinoinnin keskeisistä käsitteistä kuten kanavista, sisältöstrategiasta ja suunnitelmallisesta viestinnästä. Suunnitelman perustana käytettiin PR Smithin SOSTAC-mallia, joka ohjasi työn etenemistä nykytila-analyysista tavoitteiden, strategian, taktiikoiden ja toiminnan kautta seurantaan. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma perustui myös teoriatietoon ja käytännönläheisiin toimenpiteisiin, jotka sovitettiin ravintolan resursseihin.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2025. Tuloksena syntyi helposti käyttöönotettava ja ravintolan tarpeisiin mukautettu suunnitelma, joka tukee ravintolan sosiaalisen median markkinointia niin pitkällä kuin lyhyellä aikavälillä. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman avulla Felt Bay Pub Oy voi kehittää viestintäänsä tavoitteellisesti, lisätä asiakasvuorovaikutusta ja vahvistaa omaa asemaansa markkinoilla.
Tietoperusta koostui sosiaalisen median markkinoinnin keskeisistä käsitteistä kuten kanavista, sisältöstrategiasta ja suunnitelmallisesta viestinnästä. Suunnitelman perustana käytettiin PR Smithin SOSTAC-mallia, joka ohjasi työn etenemistä nykytila-analyysista tavoitteiden, strategian, taktiikoiden ja toiminnan kautta seurantaan. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma perustui myös teoriatietoon ja käytännönläheisiin toimenpiteisiin, jotka sovitettiin ravintolan resursseihin.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2025. Tuloksena syntyi helposti käyttöönotettava ja ravintolan tarpeisiin mukautettu suunnitelma, joka tukee ravintolan sosiaalisen median markkinointia niin pitkällä kuin lyhyellä aikavälillä. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman avulla Felt Bay Pub Oy voi kehittää viestintäänsä tavoitteellisesti, lisätä asiakasvuorovaikutusta ja vahvistaa omaa asemaansa markkinoilla.