Sähköisen laadunhallintajärjestelmän kehittäminen
Kela, Petri (2015)
Kela, Petri
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084030
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sähköalan asennusyrityksen Paikallis-Sähkö Oy:n laadunhallintajärjestelmän kehitystyötä ja -prosessia. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää yrityksen nykyistä laadunhallintajärjestelmää siten, että se olisi sertifioitavissa yrityksen niin halutessa. Tässä työssä keskitytään muokkaamaan laadunhallintajärjestelmää sellaiseksi, että siitä saadaan päivittäisessä toiminnassa hyötyjä, eikä se rasita henkilökuntaa vaan päinvastoin helpottaa työntekoa.
Tehtävänantona ja kehittämisen aiheena ovat yrityksen jo viitisentoista vuotta vanha sähköinen laatukansio ja sen liitteet. Kyseinen kansio on osoittautunut hieman kankeaksi käyttää ja se oli päivitystä vailla. Tehtäväksi tuli miettiä koko laatukansion sisältö ja sen rakenne uudestaan ja siivota tarpeettomaksi käynyt sisältö. Laatu on yritykselle työkaluna erittäin hyödyllinen ja sen merkitys liiketoiminnassa kasvaa yrityksen kokoluokan kasvaessa. Laadun hallinta ja seuranta on hyvinkin järjestäytynyttä ja sen ympäriltä löytyykin paljon aineistoa.
Tavoitteena on luoda täysin uudenlainen käyttäjäystävällinen sähköinen laadunhallintajärjestelmä. Varmennustarkastukseen kuuluvan kolmannen osapuolen suorittaman laadunhallintajärjestelmän auditoinnin selkeyttäminen oli myöskin yksi päätavoitteista. Laadunhallintajärjestelmä on rakennettu Windows-ympäristöön, johon on koottu prosessikuvaukset, asiakirjat, mittaristot, kaaviot, toimintaohjeet, viestintä, raportointi ja käsikirja. Projektin tavoitteessa onnistuttiin hyvin ja yrityksellä on nyt laadunhallintajärjestelmä, joka on tekemistä tehostavana osana yrityksen päivittäistä liiketoimintaa.
Tehtävänantona ja kehittämisen aiheena ovat yrityksen jo viitisentoista vuotta vanha sähköinen laatukansio ja sen liitteet. Kyseinen kansio on osoittautunut hieman kankeaksi käyttää ja se oli päivitystä vailla. Tehtäväksi tuli miettiä koko laatukansion sisältö ja sen rakenne uudestaan ja siivota tarpeettomaksi käynyt sisältö. Laatu on yritykselle työkaluna erittäin hyödyllinen ja sen merkitys liiketoiminnassa kasvaa yrityksen kokoluokan kasvaessa. Laadun hallinta ja seuranta on hyvinkin järjestäytynyttä ja sen ympäriltä löytyykin paljon aineistoa.
Tavoitteena on luoda täysin uudenlainen käyttäjäystävällinen sähköinen laadunhallintajärjestelmä. Varmennustarkastukseen kuuluvan kolmannen osapuolen suorittaman laadunhallintajärjestelmän auditoinnin selkeyttäminen oli myöskin yksi päätavoitteista. Laadunhallintajärjestelmä on rakennettu Windows-ympäristöön, johon on koottu prosessikuvaukset, asiakirjat, mittaristot, kaaviot, toimintaohjeet, viestintä, raportointi ja käsikirja. Projektin tavoitteessa onnistuttiin hyvin ja yrityksellä on nyt laadunhallintajärjestelmä, joka on tekemistä tehostavana osana yrityksen päivittäistä liiketoimintaa.