Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiantuntijoiden näkemyksiä neurovähemmistöön kuuluvien opiskelijoiden tukemisesta opintojen alkuvaiheessa

Laurila, Jarri; Seppälä, Mervi (2025)

 
Avaa tiedosto
Laurila_Seppala.pdf (452.6Kt)
Lataukset: 


Laurila, Jarri
Seppälä, Mervi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913134
Tiivistelmä
Korkeakouluopintojen keskeytymiset ja kiinnittymisen haasteet ovat viime vuosina tasaisesti lisääntyneet. Suomen nykyinen hallitus on linjannut tavoitteen, jonka mukaan vuoteen 2030 mennessä vähintään 50 % nuorista aikuisista suorittaisi korkeakoulututkinnon. Moninaistuvien ja kasvavien opiskelijaryhmien tukemiseksi on korkeakouluopintojen tueksi löydettävä kestäviä ratkaisuja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka Design for All -periaatteen mukaisella suunnittelulla voidaan tukea neurovähemmistöön kuuluvien opiskelijoiden kiinnittymistä korkeakouluopintoihin. Tavoitteena oli tuoda esille korkeakoulun asiantuntijoiden näkemyksiä käytännön ratkaisuista opintojen alun tueksi.

Työ toteutettiin laadullisin menetelmin yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Vamlasin Polku monimuotoiseen työelämään -hankkeen (ESR+) kanssa. Työn teoreettinen viitekehys perustuu toiminnantieteeseen ja nojaa erityisesti toiminnallisen oikeudenmukaisuuden käsitteeseen, joka korostaa jokaisen yksilön oikeutta merkitykselliseen toimintaan. Aineisto kerättiin ryhmähaastattelulla, johon osallistui seitsemän asiantuntijaa, joilla on laaja-alaista kokemusta neurovähemmistön tukemisesta korkeakouluopinnoissa. Osallistujat rekrytoitiin harkinnanvaraisella eliittiotannalla yhteistyökumppania hyödyntäen. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä hyödyntäen abduktiivista päättelyä. Tuloksissa tunnistettiin useita saavutettavuutta edistäviä kehittämiskohteita erityisesti opintojaksojen rakenteissa, viestinnässä, arviointikäytänteissä, ryhmäytymisessä, ja kohtaamisessa.

Löydösten valossa voidaan todeta, että Design for All -periaatteita hyödyntämällä voidaan kehittää useita ratkaisuja kiinnittymisen tueksi opintojen alkuvaiheessa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Polku monimuotoiseen työelämään -hankkeessa, korkeakoulujen opettajien ja henkilöstön koulutuksissa ja neurovähemmistöön kuuluvien opiskelijoiden kanssa työskentelevien toimintaterapeuttien työssä. Tulokset tukevat aiempaa tutkimustietoa ja osoittavat, että saavutettavuuden edistämiseksi tarvitaan edelleen pitkäjänteistä kehittämistyötä. Jatkossa olisi hyödyllistä kohdistaa tutkimusta erityisesti monimuoto-opiskelun vaikutuksiin, kuten ryhmäytymisen haasteisiin ja opiskelun kuormittavuuteen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste