Kalannahan mahdollisuudet : muotoilijan näkökulmasta
Yletyinen, Emma (2025)
Yletyinen, Emma
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913373
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kalannahan käyttöä muotoilijan näkökulmasta materiaalilähtöisen suunnittelun keinoin. Työssä suunniteltiin ja prototypoitiin kalannahkaa hyödyntäviä tuotteita sekä kehitettiin niille visuaalinen brändi.
Menetelminä käytettiin esitutkimusta, lähdeaineistoa, luonnostelua, Material Pathways
-kortteja, tarinallistamista, asiantuntijahaastattelua sekä prototypointia.
Lopputuloksena syntyi tuotesarja, johon kuuluivat sisustustyyny, sandaalit, sisustustaulu ja valaisin, joissa kalannahkaa sovellettiin osana muotoilua. Materiaalina käytettiin suomalaisista villikaloista saatuja, kasviparkittuja mateennahkoja ja Suomessa kasvatettujen kirjolohien kasviparkittuja nahkoja.
Työn tuloksena havaittiin, että kalannahka on visuaalisesti ja eettisesti kiinnostava materiaali, jonka ekologisuus, jäljitettävyys ja ainutlaatuinen ulkonäkö tarjoavat muotoilijalle uusia mahdollisuuksia. Samalla esiin nousivat haasteet, kuten materiaalin epäsäännöllisyys, rajallinen saatavuus ja työstäminen. Brändin rakentamisessa korostuivat tunteet, materiaalin tarinallisuus sekä suunnittelijan omat arvot.
Työ tukee materiaalilähtöisen muotoilun kehittämistä ja lisää ymmärrystä kiertotaloutta tukevista, vähemmän hyödynnetyistä luonnonmateriaaleista.
Menetelminä käytettiin esitutkimusta, lähdeaineistoa, luonnostelua, Material Pathways
-kortteja, tarinallistamista, asiantuntijahaastattelua sekä prototypointia.
Lopputuloksena syntyi tuotesarja, johon kuuluivat sisustustyyny, sandaalit, sisustustaulu ja valaisin, joissa kalannahkaa sovellettiin osana muotoilua. Materiaalina käytettiin suomalaisista villikaloista saatuja, kasviparkittuja mateennahkoja ja Suomessa kasvatettujen kirjolohien kasviparkittuja nahkoja.
Työn tuloksena havaittiin, että kalannahka on visuaalisesti ja eettisesti kiinnostava materiaali, jonka ekologisuus, jäljitettävyys ja ainutlaatuinen ulkonäkö tarjoavat muotoilijalle uusia mahdollisuuksia. Samalla esiin nousivat haasteet, kuten materiaalin epäsäännöllisyys, rajallinen saatavuus ja työstäminen. Brändin rakentamisessa korostuivat tunteet, materiaalin tarinallisuus sekä suunnittelijan omat arvot.
Työ tukee materiaalilähtöisen muotoilun kehittämistä ja lisää ymmärrystä kiertotaloutta tukevista, vähemmän hyödynnetyistä luonnonmateriaaleista.