Ambulanssin paareilta päivystyksen sängylle : potilaan luovutus ensihoidosta päivystykseen – potilasturvallisuuden, tiedonsiirron ja hoidon jatkuvuuden toteutuminen Sairaala Novan päivystyspoliklinikalla
Liukko, Aapo (2025)
Liukko, Aapo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913168
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada lisää tietoa siitä hetkestä, kun ensihoito luovuttaa potilaan Keski-Suomen hyvinvointialueen keskussairaala Novan päivystykseen. Asiaa tarkasteltiin potilasturvallisuuden, tiedonsiirron ja hoidon jatkuvuuden näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimushaastatteluna. Haastateltavat koostuivat viidestä (5) sairaala Novan päivystyksen hoitajasta, sekä viidestä (5) hyvinvointialueen ensihoitopalvelun ensihoitajasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saadun tiedon perusteella kehittää raportointikäytäntöjä sairaala Novan ja Keski-Suomen hyvinvointialueen ensihoitopalvelun ensihoitajien välillä.
Ensihoito-päivystys raportointitilanteeseen liittyy monenlaisia hyötyjä ja haasteita. Aiempien tutkimusten pohjalta voidaan todeta että etenkin päivystysten hoitohenkilökunnan kokema kiire, samaan aikaan, kun ensihoito raportoi ja luovuttaa potilasta päivystykseen, on yhteydessä huonontuneeseen potilasturvallisuuden toteutumiseen.
Tutkimustulokset osoittavat, että ensihoidon suorittama raportointi ja potilaan luovutus sairaalan Novan päivystykseen sujuu tällä hetkellä melko hyvin, joskin myös ongelmakohtia on. Etenkin niissä tilanteissa, kun päivystys on ruuhkautunut, ongelmat, kuten päivystyksen henkilöstön vaikeus keskittyä raporttiin lisääntyvät. Tulosten mukaan selvisi myös, että raportointi AKU-huoneeseen, jossa hoidetaan kaikista akuuteimmat ja välitöntä hoitoa vaativat potilaat, raportointi sujuu nykyään pääosin hyvin, mutta sen sijaan C/D-huoneissa, missä hoidetaan kiireettömät potilaat, ongelmia esiintyy huomattavasti enemmän.
Tulosten mukaan ensihoidon ja päivystyksen raportointikäytäntöjä voitaisiin kehittää, ja niistä onkin koostettu ehdotus, jossa esitetään kokeiltavaksi esimerkiksi erillistä vastaanottotilaa, jossa potilaan luovuttaminen ensihoidolta päivystykseen sujuisi jouhevammin. Vastaanottotilassa olisi oma hoitaja, jonka työnkuvaan kuuluisi pelkästään ensihoidon tuomien potilaiden vastaanottaminen, mikä helpottaisi C/D-huoneissa työskentelevien hoitajien työpainetta. The purpose of this thesis was to deepen understanding of the moment when pre hospital emergency care hands over a patient to the Nova Emergency Department of the Central Finland Welfare Area’s central hospital. The handover was examined from the perspective of patient safety, information transfer and continuity of care. The study was carried out as a qualitative interview study. Interviewees included five nurses from Nova’s emergency department and five paramedics from the welfare area’s ambulance service. Based on the findings, I drafted proposals to improve reporting practices between Nova’s emergency department and the welfare area’s ambulance service.
Handover reporting between ambulance crews and the emergency department offers various benefits but also presents challenges. Previous research indicates that the workload and time pressure experienced by ED staff at the very moment when paramedics are handing over a patient can compromise patient safety.
My results show that, overall, reporting by paramedics and the subsequent patient handover to Nova’s emergency department proceed fairly smoothly, although several problem areas were identified. In particular, when the ED is congested, staff find it harder to concentrate on the report. It also emerged that reporting to the resuscitation room (AKU), where the most critically ill patients are treated, generally works well. In contrast, significantly more difficulties arise in the C and D treatment rooms, where non urgent patients are managed.
Finally, the study suggests that handover and reporting practices could be enhanced. I therefore propose piloting a dedicated reception area staffed by a nurse whose sole responsibility would be to receive patients arriving from ambulances. This arrangement could streamline the handover process and relieve pressure on nurses working in the C/D rooms.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saadun tiedon perusteella kehittää raportointikäytäntöjä sairaala Novan ja Keski-Suomen hyvinvointialueen ensihoitopalvelun ensihoitajien välillä.
Ensihoito-päivystys raportointitilanteeseen liittyy monenlaisia hyötyjä ja haasteita. Aiempien tutkimusten pohjalta voidaan todeta että etenkin päivystysten hoitohenkilökunnan kokema kiire, samaan aikaan, kun ensihoito raportoi ja luovuttaa potilasta päivystykseen, on yhteydessä huonontuneeseen potilasturvallisuuden toteutumiseen.
Tutkimustulokset osoittavat, että ensihoidon suorittama raportointi ja potilaan luovutus sairaalan Novan päivystykseen sujuu tällä hetkellä melko hyvin, joskin myös ongelmakohtia on. Etenkin niissä tilanteissa, kun päivystys on ruuhkautunut, ongelmat, kuten päivystyksen henkilöstön vaikeus keskittyä raporttiin lisääntyvät. Tulosten mukaan selvisi myös, että raportointi AKU-huoneeseen, jossa hoidetaan kaikista akuuteimmat ja välitöntä hoitoa vaativat potilaat, raportointi sujuu nykyään pääosin hyvin, mutta sen sijaan C/D-huoneissa, missä hoidetaan kiireettömät potilaat, ongelmia esiintyy huomattavasti enemmän.
Tulosten mukaan ensihoidon ja päivystyksen raportointikäytäntöjä voitaisiin kehittää, ja niistä onkin koostettu ehdotus, jossa esitetään kokeiltavaksi esimerkiksi erillistä vastaanottotilaa, jossa potilaan luovuttaminen ensihoidolta päivystykseen sujuisi jouhevammin. Vastaanottotilassa olisi oma hoitaja, jonka työnkuvaan kuuluisi pelkästään ensihoidon tuomien potilaiden vastaanottaminen, mikä helpottaisi C/D-huoneissa työskentelevien hoitajien työpainetta.
Handover reporting between ambulance crews and the emergency department offers various benefits but also presents challenges. Previous research indicates that the workload and time pressure experienced by ED staff at the very moment when paramedics are handing over a patient can compromise patient safety.
My results show that, overall, reporting by paramedics and the subsequent patient handover to Nova’s emergency department proceed fairly smoothly, although several problem areas were identified. In particular, when the ED is congested, staff find it harder to concentrate on the report. It also emerged that reporting to the resuscitation room (AKU), where the most critically ill patients are treated, generally works well. In contrast, significantly more difficulties arise in the C and D treatment rooms, where non urgent patients are managed.
Finally, the study suggests that handover and reporting practices could be enhanced. I therefore propose piloting a dedicated reception area staffed by a nurse whose sole responsibility would be to receive patients arriving from ambulances. This arrangement could streamline the handover process and relieve pressure on nurses working in the C/D rooms.