Tuuni-työelämätapahtuman järjestäminen : yhdenvertaisuuden huomioiminen suunnittelussa ja toteutuksessa
Juutinen, Laura (2025)
Juutinen, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913257
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee yhdenvertaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista Oulun ammattikorkeakoulun Tuuni-työelämätapahtumassa vuonna 2025. Tavoitteena oli arvioida tapahtuman saavutettavuutta osallistujien näkökulmasta sekä selvittää, miten tapahtuman suunnittelu ja toteutus voivat tukea yhdenvertaisuutta. Työn toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu.
Teoreettinen viitekehys muodostui yhdenvertaisuutta, esteettömyyttä ja saavutettavuutta sekä monimuotoisuutta käsittelevästä lainsäädännöstä, kirjallisuudesta, tutkimuksista sekä viranomaislähteistä. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti yhdistämällä kyselytutkimus, havainnointi, asiantuntijahaastattelut sekä benchmarkkaus Oulun yliopiston vuoden 2025 Pesti-rekrytointitapahtumasta.
Tutkimustulosten perusteella Tuuni-tapahtuma koettiin pääosin onnistuneeksi, saavutettavaksi ja yhdenvertaiseksi. Erityisesti tapahtuman ilmapiiri ja fyysinen esteettömyys saivat kiitosta. Kehittämiskohteiksi nousivat viestintä ja markkinointi sekä Oamkin kansainvälisten opiskelijoiden osallistaminen. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että kansainväliset opiskelijat eivät kokeneet tapahtumaa täysin yhdenvertaiseksi. Ilmiö heijastaa laajempia rekrytoinnin yhdenvertaisuushaasteita, joista on näyttöä myös aiemmista tutkimuksista. Paikallisesti voidaan kuitenkin vaikuttaa asenteisiin tarjoamalla osallistavia ja monimuotoisuutta tukevia tapahtumia.
Johtopäätöksissä korostuu hyvän suunnittelun ja Universal Design for Learning -ajattelun merkitys yhdenvertaisuuden edistämisessä. Esteettömyyttä ja saavutettavuutta lisäävinä kehitysehdotuksina esitetään verkkosivuston luomista tapahtumalle sekä esitellään muistilista yhdenvertaisemman tapahtuman suunnittelun tueksi. Opinnäytetyötä ja muistilistaa voidaan käyttää pohjana tulevien tapahtumien suunnittelulle.
Teoreettinen viitekehys muodostui yhdenvertaisuutta, esteettömyyttä ja saavutettavuutta sekä monimuotoisuutta käsittelevästä lainsäädännöstä, kirjallisuudesta, tutkimuksista sekä viranomaislähteistä. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti yhdistämällä kyselytutkimus, havainnointi, asiantuntijahaastattelut sekä benchmarkkaus Oulun yliopiston vuoden 2025 Pesti-rekrytointitapahtumasta.
Tutkimustulosten perusteella Tuuni-tapahtuma koettiin pääosin onnistuneeksi, saavutettavaksi ja yhdenvertaiseksi. Erityisesti tapahtuman ilmapiiri ja fyysinen esteettömyys saivat kiitosta. Kehittämiskohteiksi nousivat viestintä ja markkinointi sekä Oamkin kansainvälisten opiskelijoiden osallistaminen. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että kansainväliset opiskelijat eivät kokeneet tapahtumaa täysin yhdenvertaiseksi. Ilmiö heijastaa laajempia rekrytoinnin yhdenvertaisuushaasteita, joista on näyttöä myös aiemmista tutkimuksista. Paikallisesti voidaan kuitenkin vaikuttaa asenteisiin tarjoamalla osallistavia ja monimuotoisuutta tukevia tapahtumia.
Johtopäätöksissä korostuu hyvän suunnittelun ja Universal Design for Learning -ajattelun merkitys yhdenvertaisuuden edistämisessä. Esteettömyyttä ja saavutettavuutta lisäävinä kehitysehdotuksina esitetään verkkosivuston luomista tapahtumalle sekä esitellään muistilista yhdenvertaisemman tapahtuman suunnittelun tueksi. Opinnäytetyötä ja muistilistaa voidaan käyttää pohjana tulevien tapahtumien suunnittelulle.