Toimitusinsinöörin viestintä asianosaisten kanssa
Heikkinen, Elli (2025)
Heikkinen, Elli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913307
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin toimitusinsinöörien kokemuksia viestinnästä heidän työskennellessään asianosaisten kanssa. Tarkoituksena oli löytää viestinnän onnistuneita käytäntöjä ja tunnistaa mahdolliset haasteet asiakasviestinnässä. Maanmittaustoimitukseen liittyvät käsitteet ja päätökset voivat olla asianosaisille vaikeasti ymmärrettäviä, mikä tekee selkeästä ja asiakaslähtöisestä viestinnästä erityisen tärkeää. Toimitusinsinöörin hyvät viestintä- ja vuorovaikutustaidot ovat lähtökohta sille, että kaikki osapuolet ymmärtävät toimituksen vaiheet ja päätökset. Näin tehostetaan toimitusprosessia ja lisätään asiakkaiden tyytyväisyyttä.
Opinnäytetyössä perehdyttiin maanmittaustoimituksien toimitustuotantoon kunnissa ja Maanmittauslaitoksessa sekä Maanmittauslaitoksen lohkomistoimitusprosessiin. Lisäksi työssä tarkasteltiin toimitusinsinöörin roolia ja vastuuta viestijänä. Tutkimusvaiheessa haastateltiin kahta Maanmittauslaitoksen toimitusinsinööriä ja kahta kunnan maanmittausinsinööriä, joiden työtehtäviin sisältyvät toimitusinsinöörin työtehtävät. Haastattelun tavoitteena oli tutkia toimitusinsinöörien kokemuksia viestinnästä heidän työskennellessään asianosaisten kanssa. Viestintää tarkasteltiin kolmen teeman kautta, jotka olivat viestinnän merkitys ja haasteet, asianosaisten suhtautuminen ja vuorovaikutus sekä viestinnän ajallinen kehitys. Haastatteluista poimittiin viestinnän onnistuneita käytäntöjä ja mahdollisia haasteita.
Haastateltavat kertoivat viestinnän merkityksestä ja jakoivat hyviä viestintäkäytäntöjä. Haastattelusta nousi esiin, mitkä toimintatavat ovat auttaneet tekemään viestinnästä selkeää ja asianosaisille ymmärrettävää. Tutkimuksessa havaittiin viestinnän haasteita, joihin haastateltavat olivat itse löytäneet ratkaisuja. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin muutamia kehitysideoita vieraskielisille. Tutkimuksen tulokset tarjoavat aloittavalle toimitusinsinöörille ohjeita sujuvaan ja asiantuntevaan viestintään asianosaisten kanssa.
Opinnäytetyössä perehdyttiin maanmittaustoimituksien toimitustuotantoon kunnissa ja Maanmittauslaitoksessa sekä Maanmittauslaitoksen lohkomistoimitusprosessiin. Lisäksi työssä tarkasteltiin toimitusinsinöörin roolia ja vastuuta viestijänä. Tutkimusvaiheessa haastateltiin kahta Maanmittauslaitoksen toimitusinsinööriä ja kahta kunnan maanmittausinsinööriä, joiden työtehtäviin sisältyvät toimitusinsinöörin työtehtävät. Haastattelun tavoitteena oli tutkia toimitusinsinöörien kokemuksia viestinnästä heidän työskennellessään asianosaisten kanssa. Viestintää tarkasteltiin kolmen teeman kautta, jotka olivat viestinnän merkitys ja haasteet, asianosaisten suhtautuminen ja vuorovaikutus sekä viestinnän ajallinen kehitys. Haastatteluista poimittiin viestinnän onnistuneita käytäntöjä ja mahdollisia haasteita.
Haastateltavat kertoivat viestinnän merkityksestä ja jakoivat hyviä viestintäkäytäntöjä. Haastattelusta nousi esiin, mitkä toimintatavat ovat auttaneet tekemään viestinnästä selkeää ja asianosaisille ymmärrettävää. Tutkimuksessa havaittiin viestinnän haasteita, joihin haastateltavat olivat itse löytäneet ratkaisuja. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin muutamia kehitysideoita vieraskielisille. Tutkimuksen tulokset tarjoavat aloittavalle toimitusinsinöörille ohjeita sujuvaan ja asiantuntevaan viestintään asianosaisten kanssa.