Toimitusketjun läpinäkyvyys osana vastuullista brändiä
Pulkkinen, Patrik (2025)
Pulkkinen, Patrik
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913399
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee toimitusketjun läpinäkyvyyden merkitystä osana yrityksen vastuullista brändimielikuvaa. Työn taustana on kuluttajien kasvava kiinnostus yritysten vastuullisuutta kohtaan ja sen vaikutus brändimielikuvaan ja ostopäätöksiin. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten toimitusketjun läpinäkyvyys vaikuttaa kuluttajien mielikuviin ja kuinka tärkeänä kuluttajat pitävät toimitusketjujen tiedon saatavuutta.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu portaittain toimitusketjun läpinäkyvyyden, toimitusketjun vastuullisen hallinnan, läpinäkyvyyden saavuttamisen ja vastuullisen brändin ympärille. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista menetelmää, jossa aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, joka jaettiin Vaasaan ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Vastaajia saatiin 107 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella kuluttajat arvostavat yritysten toimitus-ketjujen läpinäkyvyyttä ja kokevat sen lisäävän brändin luotettavuutta. Tämän lisäksi todettiin, että avoimuudella on mahdollista vahvistaa asiakassuhteita ja kilpailuetua. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimitusketjun läpinäkyvyyteen kannattaa panostaa ja se on olennainen osa vastuullista brändistrategiaa.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu portaittain toimitusketjun läpinäkyvyyden, toimitusketjun vastuullisen hallinnan, läpinäkyvyyden saavuttamisen ja vastuullisen brändin ympärille. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista menetelmää, jossa aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, joka jaettiin Vaasaan ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Vastaajia saatiin 107 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella kuluttajat arvostavat yritysten toimitus-ketjujen läpinäkyvyyttä ja kokevat sen lisäävän brändin luotettavuutta. Tämän lisäksi todettiin, että avoimuudella on mahdollista vahvistaa asiakassuhteita ja kilpailuetua. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimitusketjun läpinäkyvyyteen kannattaa panostaa ja se on olennainen osa vastuullista brändistrategiaa.