Instagram-lyhytvideoiden hyödyntäminen kauneusalan yrityksen markkinoinnissa
Lai, Anh Dieu (2025)
Lai, Anh Dieu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913338
Tiivistelmä
Sosiaalisen median merkitys markkinoinnissa on kasvanut nopeasti viime vuosina, ja erityisesti lyhyet videot, kuten Instagram Reels, ovat nousseet tärkeiksi työkaluiksi visuaalisilla toimialoilla. Kauneus-alalla markkinointi perustuu vahvasti visuaalisuuteen, minkä vuoksi lyhytvideoiden hyödyntäminen on yhä keskeisemmässä roolissa. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten Instagram Reels -videot tukevat kauneusalan yrityksen markkinointia ja asiakassuhteiden rakentamista sekä millaisia konkreettisia vaikutuksia niillä on näkyvyyteen ja asiakkaiden ostopäätöksiin.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä kauneusalan yrityksen Anni Glamourin kanssa (Instagramissa @annibeautyvaasa), joka käyttää aktiivisesti Instagram Reels -videoita markkinoinnissaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osa-alueesta: kauneusalan markkinoinnin erityispiirteistä ja Instagram Reelsin roolista digitaalisessa markkinoinnissa. Empiirinen osuus perustuu laadulliseen tutkimukseen, jossa hyödynnettiin teemahaastatteluja. Haastattelut jaettiin kolmeen ryhmään: kauneusalan ammattilaiset, asiakkaat ja digimarkkinoinnin asiantuntijat.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että hyvin toteutettu Reels -video voi lisätä yrityksen näkyvyyttä, vahvistaa brändiä ja tukea asiakas-suhteiden kehittämistä. Lisäksi tutkimus toi esiin kehitysehdotuksia Reels -videoiden sisällön suunnitteluun, joiden avulla yritys voi tehostaa markkinointiaan entisestään.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä kauneusalan yrityksen Anni Glamourin kanssa (Instagramissa @annibeautyvaasa), joka käyttää aktiivisesti Instagram Reels -videoita markkinoinnissaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osa-alueesta: kauneusalan markkinoinnin erityispiirteistä ja Instagram Reelsin roolista digitaalisessa markkinoinnissa. Empiirinen osuus perustuu laadulliseen tutkimukseen, jossa hyödynnettiin teemahaastatteluja. Haastattelut jaettiin kolmeen ryhmään: kauneusalan ammattilaiset, asiakkaat ja digimarkkinoinnin asiantuntijat.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että hyvin toteutettu Reels -video voi lisätä yrityksen näkyvyyttä, vahvistaa brändiä ja tukea asiakas-suhteiden kehittämistä. Lisäksi tutkimus toi esiin kehitysehdotuksia Reels -videoiden sisällön suunnitteluun, joiden avulla yritys voi tehostaa markkinointiaan entisestään.