Luotettavan brändin rakentaminen markkinointiviestinnän avulla : opas aloittelevalle B2C-yrittäjälle
Haapsaari, Saara (2025)
Haapsaari, Saara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913194
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten uudet yritykset voivat rakentaa itselleen luotettavan brändin sekä millaista kilpailuetua ja hyötyä se tuo mukanaan. Erityisesti keskitytään niihin toimenpiteisiin, jotka vaativat vähemmän resursseja ja pieni yritys pystyy hoitamaan ne itse ilman ulkoista apua. Työ keskittyy toimenpiteisiin, jotka vaikuttavat erityisesti sidosryhmien mielikuvaan yrityksestä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kolmesta pääluvusta, jotka käsittelevät brändiä, luotettavuuden rakentamista sekä markkinointiviestintää erityisesti sisältömarkkinoinnin näkökulmasta. Ensimmäinen pääluku käsitteli brändiä ja brändi-identiteettiä yleisellä tasolla. Toinen pääluku käsitteli luotettavuuden merkitystä pienelle yritykselle sekä keskeisimpiä strategioita ja luotettavuuden vaikutusta asiakas- ja brändiuskollisuuteen. Kolmas pääluku käsitteli markkinointiviestintää osana luotettavuuden rakentamista sekä sisältömarkkinoinnin perusteita ja toteutusta. Opinnäytetyön tuloksena tehty opas muodostui lähteiden kautta muodostuneen ymmärryksen ja kirjoittajan omien ajatusten sekä havaintojen pohjalta.
Tuloksena syntynyt opas pyrittiin pitämään selkeänä, helposti luettavana ja sopivan informatiivisena, jotta se tukisi uuden yrityksen perustamista ja mahdollisesti tuoreen yrittäjän ensiaskelia. Oppaan tarkoituksena on auttaa rakentamaan ajaton ja kestävä brändi, joka toimii myös pitkällä tähtäimellä. Opas auttaa ohjaamaan sidosryhmien mielikuvaa brändistä ja miten niihin vaikutetaan erityisesti markkinointiviestinnän ja sisältömarkkinoinnin keinoin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kolmesta pääluvusta, jotka käsittelevät brändiä, luotettavuuden rakentamista sekä markkinointiviestintää erityisesti sisältömarkkinoinnin näkökulmasta. Ensimmäinen pääluku käsitteli brändiä ja brändi-identiteettiä yleisellä tasolla. Toinen pääluku käsitteli luotettavuuden merkitystä pienelle yritykselle sekä keskeisimpiä strategioita ja luotettavuuden vaikutusta asiakas- ja brändiuskollisuuteen. Kolmas pääluku käsitteli markkinointiviestintää osana luotettavuuden rakentamista sekä sisältömarkkinoinnin perusteita ja toteutusta. Opinnäytetyön tuloksena tehty opas muodostui lähteiden kautta muodostuneen ymmärryksen ja kirjoittajan omien ajatusten sekä havaintojen pohjalta.
Tuloksena syntynyt opas pyrittiin pitämään selkeänä, helposti luettavana ja sopivan informatiivisena, jotta se tukisi uuden yrityksen perustamista ja mahdollisesti tuoreen yrittäjän ensiaskelia. Oppaan tarkoituksena on auttaa rakentamaan ajaton ja kestävä brändi, joka toimii myös pitkällä tähtäimellä. Opas auttaa ohjaamaan sidosryhmien mielikuvaa brändistä ja miten niihin vaikutetaan erityisesti markkinointiviestinnän ja sisältömarkkinoinnin keinoin.