Vaikuttajamarkkinoinnin suunnitelma Yritykselle X
Hartikainen, Irina (2025)
Hartikainen, Irina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913337
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja se on toteutettu toimeksiantona Yritys X:lle, joka on asusteita tarjoava suomalainen keskisuuri yritys. Produkti on nimeltään vaikuttajamarkkinoinnin suunnitelma ja sen pääkohderyhmä on Z-sukupolvi. Kampanjasuunnitelma on laadittu uuden tuotesarjan ympärille, joka lanseerataan lokakuussa 2025. Suunnitelman tavoitteena oli kasvattaa tunnettuutta brändistä 20–30-vuotiaiden nuorten aikuisten keskuudessa. Vaikuttajamarkkinoinnin suunnitelma perustuu yhteistyöhön toimeksiantajan kanssa ja heiltä saatuihin tavoitteisiin.
Kyseinen yritys ei ole toteuttanut aiemmin juuri lainkaan vaikuttajamarkkinointia osana suurempaa markkinointistrategiaa, joten konkreettiselle ja käytännönläheiselle suunnitelmalle oli selkeä tarve. Suunnitelma toimii jatkossa vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamisessa myös muille kohderyhmille. Toimeksiantaja määritti kampanjalle budjetin, jonka puitteissa vaikuttajavalinnat ja muut toimenpiteet on suunniteltu.
Tietoperusta pohjautuu ajankohtaisiin suomenkielisiin ja kansainvälisiin vaikuttajamarkkinointia sekä Z-sukupolvea kohderyhmänä käsitteleviin lähteisiin kirjallisuuden, artikkeleiden, blogitekstien, podcastien ja webinaarien muodossa. Opinnäytetyö koostuu johdannosta, tietoperustasta, toiminnallisesta osuudesta ja pohdinnasta. Johdannossa esitellään projektin tausta, tavoitteet ja ajankohtaisuus. Tietoperusta käsittelee Z-sukupolvea kohderyhmänä sekä vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä käsitteitä, kuten kaupallisuutta ja läpinäkyvyyttä. Toiminnallisessa osuudessa esitellään suunnitelman rakenne, ja pohdintaosuudessa arvioidaan projektin onnistumista sekä omaa ammatillista kehittymistä.
Vaikuttajamarkkinointikampanjan suunnittelu käynnistyi toimeksiantajan kanssa käydyllä puhelinkeskustelulla syyskuussa 2024, jossa kartoitettiin kampanjan tavoitteet, kohderyhmä, sisällöt ja kanavat. Suunnitelman pohjaksi tehtiin laadullista ja vertailevaa analyysia, mukaan lukien Yritys X:n sosiaalisen median kanavien tarkastelu sekä kohderyhmän ja kilpailijakentän analyysi. Brändin tarinallisuutta korostettiin erityisesti Z-sukupolven arvojen näkökulmasta, painottaen aitoutta ja samaistuttavuutta. Havainnot dokumentoitiin systemaattisesti paperille ja sen jälkeen sähköiseen muotoon, jotka nojasivat sekä toimeksiantajan näkemyksiin että analysoituun taustatietoon.
Tietoperusta laadittiin syksyllä 2024 ja toiminnallinen osuus toteutettiin keväällä 2025.
Kyseinen yritys ei ole toteuttanut aiemmin juuri lainkaan vaikuttajamarkkinointia osana suurempaa markkinointistrategiaa, joten konkreettiselle ja käytännönläheiselle suunnitelmalle oli selkeä tarve. Suunnitelma toimii jatkossa vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamisessa myös muille kohderyhmille. Toimeksiantaja määritti kampanjalle budjetin, jonka puitteissa vaikuttajavalinnat ja muut toimenpiteet on suunniteltu.
Tietoperusta pohjautuu ajankohtaisiin suomenkielisiin ja kansainvälisiin vaikuttajamarkkinointia sekä Z-sukupolvea kohderyhmänä käsitteleviin lähteisiin kirjallisuuden, artikkeleiden, blogitekstien, podcastien ja webinaarien muodossa. Opinnäytetyö koostuu johdannosta, tietoperustasta, toiminnallisesta osuudesta ja pohdinnasta. Johdannossa esitellään projektin tausta, tavoitteet ja ajankohtaisuus. Tietoperusta käsittelee Z-sukupolvea kohderyhmänä sekä vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä käsitteitä, kuten kaupallisuutta ja läpinäkyvyyttä. Toiminnallisessa osuudessa esitellään suunnitelman rakenne, ja pohdintaosuudessa arvioidaan projektin onnistumista sekä omaa ammatillista kehittymistä.
Vaikuttajamarkkinointikampanjan suunnittelu käynnistyi toimeksiantajan kanssa käydyllä puhelinkeskustelulla syyskuussa 2024, jossa kartoitettiin kampanjan tavoitteet, kohderyhmä, sisällöt ja kanavat. Suunnitelman pohjaksi tehtiin laadullista ja vertailevaa analyysia, mukaan lukien Yritys X:n sosiaalisen median kanavien tarkastelu sekä kohderyhmän ja kilpailijakentän analyysi. Brändin tarinallisuutta korostettiin erityisesti Z-sukupolven arvojen näkökulmasta, painottaen aitoutta ja samaistuttavuutta. Havainnot dokumentoitiin systemaattisesti paperille ja sen jälkeen sähköiseen muotoon, jotka nojasivat sekä toimeksiantajan näkemyksiin että analysoituun taustatietoon.
Tietoperusta laadittiin syksyllä 2024 ja toiminnallinen osuus toteutettiin keväällä 2025.