Redesigning a SaaS company’s website using design thinking
Joshi, Jasmin (2025)
Joshi, Jasmin
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913200
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee muotoiluajattelun käyttöä Software as a Service (SaaS) -startup-yrityksen DnXT Solutions, verkkosivujen uudistamisessa. Opinnäytetyön pääasiallinen tavoite oli luoda elämäntieteiden kilpailluilla markkinoilla toimivalle yritykselle käyttäjälähtöisempi ja houkuttelevampi verkkosivusto.
Suunnitteluprosessissa keskityttiin käyttäjäkokemukseen (UX), jotta verkkosivusto vastaisi asiakastarpeita. Opinnäytetyön prosessi toteutettiin Double Diamond -mallin avulla, joka sisältää neljä osaa: kartoita, määrittele, kehitä ja toteuta. Yrityksen nykyinen verkkosivusto sekä kolmen kilpailijan sivustot arvioitiin, että saatiin ymmärrys sivuston nykytilasta sekä kehittämistarpeista. Yrityksen perustajien kanssa pidetyssä työpajassa luodun protopersoonan kautta saatiin näkemyksiä verkkosivuston mahdollisista käyttäjistä. Tutkimuksen pohjalta luotiin yritykselle uudistettu, käyttäjälähtöisempi verkkosivusto.
Tuloksena oli rautalankamalli ja mallikuvia uudistetun kotisivun käyttöliittymästä (UI), sekä uusi visuaalinen ilme yritykselle. Kokonaisuudessaan opinnäytetyön tulokset tarjoavat heidän tarpeisiinsa räätälöidyn, uudistetun ilmeen palveluille. Lisäksi se toimii esimerkkinä muotoiluajattelun prosessin käytöstä muille startup-yrityksille, jotka haluavat uudistaa verkkosivustoaan käyttäjälähtöisesti.
Suunnitteluprosessissa keskityttiin käyttäjäkokemukseen (UX), jotta verkkosivusto vastaisi asiakastarpeita. Opinnäytetyön prosessi toteutettiin Double Diamond -mallin avulla, joka sisältää neljä osaa: kartoita, määrittele, kehitä ja toteuta. Yrityksen nykyinen verkkosivusto sekä kolmen kilpailijan sivustot arvioitiin, että saatiin ymmärrys sivuston nykytilasta sekä kehittämistarpeista. Yrityksen perustajien kanssa pidetyssä työpajassa luodun protopersoonan kautta saatiin näkemyksiä verkkosivuston mahdollisista käyttäjistä. Tutkimuksen pohjalta luotiin yritykselle uudistettu, käyttäjälähtöisempi verkkosivusto.
Tuloksena oli rautalankamalli ja mallikuvia uudistetun kotisivun käyttöliittymästä (UI), sekä uusi visuaalinen ilme yritykselle. Kokonaisuudessaan opinnäytetyön tulokset tarjoavat heidän tarpeisiinsa räätälöidyn, uudistetun ilmeen palveluille. Lisäksi se toimii esimerkkinä muotoiluajattelun prosessin käytöstä muille startup-yrityksille, jotka haluavat uudistaa verkkosivustoaan käyttäjälähtöisesti.