Vaatetehtaiden vastuullisuuden arviointi asiakasnäkökulmasta : Papu Design Oy
Halttunen, Enni (2025)
Halttunen, Enni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013575
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Papu Design Oy:n vastuullisuutta sekä siihen liittyvää läpinäkyvyyttä asiakkaiden näkökulmasta. Papu Design Oy on suomalainen naistenvaatteisiin keskittynyt vaatebrändi, joka toimii vastuullisten arvojen pohjalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yrityksen vastuullisuuden taso ja laatia kehitysehdotuksia, jonka avulla Papu Design Oy:n vaatetehtaiden vastuullisuuden todentamista asiakkaille voitaisiin kehittää selkeämmäksi ja uskottavammaksi.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Papu Designin käyttämien vaatetehtaiden vastuullisuutta sekä sitä, kuinka hyvin vastuullisuus pystyttiin viestimään ja todentamaan asiakasrajapinnassa. Tutkimus toteutettiin laadullisena kirjoituspöytätutkimuksena, ja aineisto kerättiin yrityksen dokumentaation ja verkkosivustojen sisällön analyysin avulla. Näin pyrittiin saamaan kokonaiskuva vastuullisuusviestinnän nykytilasta ja sii-hen liittyvistä haasteista.
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että vaikka Papu Design Oy panosti vastuullisuuteen toimitusketjuis-saan, mutta tiedon esittäminen asiakkaille kaipaisi kehittämistä. Vastuullisuuden todentaminen koettiin osin hajanaiseksi, eikä asiakas saanut aina selkeää kuvaa käytännön toimista. Avoimuuden lisääminen, sertifikaattien näkyvämpi hyödyntäminen ja yhtenäinen viestintästrategia parantaisivat vastuullisuusviestinnän vaikuttavuutta.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Papu Designin käyttämien vaatetehtaiden vastuullisuutta sekä sitä, kuinka hyvin vastuullisuus pystyttiin viestimään ja todentamaan asiakasrajapinnassa. Tutkimus toteutettiin laadullisena kirjoituspöytätutkimuksena, ja aineisto kerättiin yrityksen dokumentaation ja verkkosivustojen sisällön analyysin avulla. Näin pyrittiin saamaan kokonaiskuva vastuullisuusviestinnän nykytilasta ja sii-hen liittyvistä haasteista.
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että vaikka Papu Design Oy panosti vastuullisuuteen toimitusketjuis-saan, mutta tiedon esittäminen asiakkaille kaipaisi kehittämistä. Vastuullisuuden todentaminen koettiin osin hajanaiseksi, eikä asiakas saanut aina selkeää kuvaa käytännön toimista. Avoimuuden lisääminen, sertifikaattien näkyvämpi hyödyntäminen ja yhtenäinen viestintästrategia parantaisivat vastuullisuusviestinnän vaikuttavuutta.