TikTok alustana musiikin ennakkomarkkinoinnissa : käyttäjien reaktiot kappaleiden osittaiseen ennakkojulkaisuun
Koivisto, Fanni (2025)
Koivisto, Fanni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013532
Tiivistelmä
Kappaleen osittainen ennakkojulkaisu eli maistiaisten jakaminen TikTokissa on muodostunut suosituksi musiikin ennakkomarkkinoinnin keinoksi. Tutkimuksen lähtökohtana oli oma kiinnostukseni kasvavaa ilmiötä kohtaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kappaleiden osittaiset ennakkojulkaisut vastaanotetaan TikTokissa, ja millainen vaikutus niillä on musiikin löytämiseen ja kuluttamiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena TikTokin käyttäjille. Kyselyssä kartoitettiin vastaajien kokemuksia, mielipiteitä ja käyttäytymistä liittyen musiikin ennakkomarkkinointiin TikTokissa. Tutkimuksen tuloksia verrattiin aiempiin tutkimuksiin aiheesta. Työn tietoperustassa käsitellään aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet ja ilmiöt. Lähteinä käytettiin kirjallisuutta, tutkimuksia ja verkkosivustoja.
Tulosten perusteella TikTok toimii merkittävänä alustana uuden musiikin löytämiselle, ja kappaleiden osittaiset ennakkojulkaisut eli ”maistiaiset” otetaan yleisesti ottaen vastaan positiivisesti. Suurin osa vastaajista kiinnostuu kappaleista maistiaisten perusteella, ja altistuu säännöllisesti uudelle musiikille TikTokin kautta. Pelkkä maistiainen ei kuitenkaan automaattisesti johda kappaleen kokonaisen version kuuntelemiseen, vaan kiinnostukseen ja sitoutumiseen vaikuttaa myös videon sisällölliset ja musiikilliset tekijät. Yksittäisten elementtien merkitys voi vaihdella yleisön mukaan, mikä korostaa sitä, kuinka tärkeää sisällöntuottajan on tuntea yleisönsä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kappaleen osittaiset ennakkojulkaisut voivat toimia tehokkaana keinona herättää kiinnostusta ja tuoda esille uutta musiikkia. Tulosten perusteella näen kappaleen osittaisen ennakkojulkaisun TikTokissa ajankohtaisena ja toimivana ennakkomarkkinoinnin keinona. Positiivinen vastaanotto viittaa siihen, että tällainen lähestymistapa voi tuottaa positiivisia tuloksia. Työn tulokset tarjoavat ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa musiikkialan eri toimijoille.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena TikTokin käyttäjille. Kyselyssä kartoitettiin vastaajien kokemuksia, mielipiteitä ja käyttäytymistä liittyen musiikin ennakkomarkkinointiin TikTokissa. Tutkimuksen tuloksia verrattiin aiempiin tutkimuksiin aiheesta. Työn tietoperustassa käsitellään aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet ja ilmiöt. Lähteinä käytettiin kirjallisuutta, tutkimuksia ja verkkosivustoja.
Tulosten perusteella TikTok toimii merkittävänä alustana uuden musiikin löytämiselle, ja kappaleiden osittaiset ennakkojulkaisut eli ”maistiaiset” otetaan yleisesti ottaen vastaan positiivisesti. Suurin osa vastaajista kiinnostuu kappaleista maistiaisten perusteella, ja altistuu säännöllisesti uudelle musiikille TikTokin kautta. Pelkkä maistiainen ei kuitenkaan automaattisesti johda kappaleen kokonaisen version kuuntelemiseen, vaan kiinnostukseen ja sitoutumiseen vaikuttaa myös videon sisällölliset ja musiikilliset tekijät. Yksittäisten elementtien merkitys voi vaihdella yleisön mukaan, mikä korostaa sitä, kuinka tärkeää sisällöntuottajan on tuntea yleisönsä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kappaleen osittaiset ennakkojulkaisut voivat toimia tehokkaana keinona herättää kiinnostusta ja tuoda esille uutta musiikkia. Tulosten perusteella näen kappaleen osittaisen ennakkojulkaisun TikTokissa ajankohtaisena ja toimivana ennakkomarkkinoinnin keinona. Positiivinen vastaanotto viittaa siihen, että tällainen lähestymistapa voi tuottaa positiivisia tuloksia. Työn tulokset tarjoavat ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa musiikkialan eri toimijoille.