Neuromoninaisten opiskelukykyä tukevien sovellusten kartoitus
Airaksinen, Elina (2025)
Airaksinen, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013604
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin ja testattiin erilaisia sovelluksia, joista voisi olla apua neuropsykiatrisia haasteita kokeville opiskelijoille.
Kartoitus toteutettiin Mielenasiat tutuksi – tietoa ja työvälineitä mielenterveys- ja nepsyasioihin -hankkeelle. Hankkeen tehtävänä on parantaa opiskelijoiden sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön tietoa ja osaamista neuromoninaisuudesta ja mielenterveyden haasteista.
Työn teoriaosuudessa käsitellään eri neuropsykiatrisia häiriöitä ja niiden vaikutuksia opintoihin. Lisäksi tarkastellaan, miten digitaaliset ratkaisut voisivat helpottaa neuromoninaisten opiskelua sekä millaisia näkökulmia, kuten tietoturvaa, kognitiivista saavutettavuutta, eettisyyttä ja käytettävyyttä, sovellusten arvioinnissa tulisi ottaa huomioon. Kartoitetut sovellukset arvioitiin näiden osa-alueiden perusteella.
Sovelluksia etsittiin eri verkkolähteistä sekä puhelimien sovelluskaupoista. Sovelluksia löytyi yhteensä 26 kappaletta ja ne jaoteltiin kahteen eriväriseen kategoriaan. Vihreässä kategoriassa olevat saivat parhaimmat arvosanat. Keltaiseen sijoitetut sovellukset eivät täyttäneet arviointikriteerejä yhtä vahvasti, mutta ovat myös hyviä vaihtoehtoja.
Kartoitetut sovellukset jaetaan opetus- ja ohjaushenkilöstölle sekä opiskelijoille. Tuloksia tuodaan jatkossa esille eri koulutuksissa, hankkeen sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja loppuraportissa.
Kartoitus toteutettiin Mielenasiat tutuksi – tietoa ja työvälineitä mielenterveys- ja nepsyasioihin -hankkeelle. Hankkeen tehtävänä on parantaa opiskelijoiden sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön tietoa ja osaamista neuromoninaisuudesta ja mielenterveyden haasteista.
Työn teoriaosuudessa käsitellään eri neuropsykiatrisia häiriöitä ja niiden vaikutuksia opintoihin. Lisäksi tarkastellaan, miten digitaaliset ratkaisut voisivat helpottaa neuromoninaisten opiskelua sekä millaisia näkökulmia, kuten tietoturvaa, kognitiivista saavutettavuutta, eettisyyttä ja käytettävyyttä, sovellusten arvioinnissa tulisi ottaa huomioon. Kartoitetut sovellukset arvioitiin näiden osa-alueiden perusteella.
Sovelluksia etsittiin eri verkkolähteistä sekä puhelimien sovelluskaupoista. Sovelluksia löytyi yhteensä 26 kappaletta ja ne jaoteltiin kahteen eriväriseen kategoriaan. Vihreässä kategoriassa olevat saivat parhaimmat arvosanat. Keltaiseen sijoitetut sovellukset eivät täyttäneet arviointikriteerejä yhtä vahvasti, mutta ovat myös hyviä vaihtoehtoja.
Kartoitetut sovellukset jaetaan opetus- ja ohjaushenkilöstölle sekä opiskelijoille. Tuloksia tuodaan jatkossa esille eri koulutuksissa, hankkeen sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja loppuraportissa.