Ajoneuvotekniikan insinöörien osaamisvaatimukset 2030-luvulle siirryttäessä
Miinin, Harri (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013629
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia työelämätaitoja ammattikorkeakoulusta valmistuvalta ajoneuvotekniikan insinööriltä odotetaan 2030-luvulle siirryttäessä. Ajoneuvoalaa muokkaavat parhaillaan suuret muutosajurit, kuten siirtymä sähköisiin käyttövoimiin sekä palveluiden digitalisoituminen. Nämä muutokset luovat alalle sekä uusia haasteita että kokonaan uusia osaamistarpeita.
Työn teoriaosassa koottiin kirjallisuuskatsauksen avulla katsaus yleisiin tulevaisuuden työelämätaitoihin sekä ajoneuvotekniikan ja korjaamotoiminnan erityisiin osaamistarpeisiin. Empiirisessä osassa toteutettiin kyselytutkimus alan asiantuntijoille näkemysten kartoittamiseksi. Kirjallisuuskatsauksen perusteella tulevaisuuden työelämässä korostuvat esimerkiksi itsensä johtaminen ja jatkuva oppiminen, vuorovaikutus- ja viestintätaidot sekä asiakaspalveluhenkisyys. Ajoneuvoalalla tärkeimmiksi taidoiksi tunnistettiin sähkö- ja hybridiajoneuvoteknologian, järjestelmädiagnostiikan ja etäpalveluiden hallinta sekä asiakaspalvelutaidot.
Kyselytutkimukseen vastasi 20 ajoneuvoalan ammattilaista, ja sen tulokset tukevat kirjallisuudessa tunnistettuja teemoja. Vastaajien mukaan tämänhetkisessä työelämässä tärkeimmiksi taidoiksi nähdään vuorovaikutus- ja viestintätaidot, ja myös jatkuvaa oppimista sekä itsensä johtamista pidetään erittäin tärkeinä. Ammattialakohtaisista taidoista korostuivat etenkin korkeajännite- ja akkuteknologian tuntemus, vikadiagnostiikkataidot sekä asiakaspalveluosaaminen. Perinteisiin polttomoottori- ja voimansiirtotekniikoihin liittyviä valmiuksia puolestaan pidettiin selvästi vähemmän tärkeinä tulevaisuuden kannalta, mikä heijastaa alan muutosta sähköisten järjestelmien suuntaan.
Johtopäätöksenä todetaan, että ajoneuvotekniikan insinöörien osaamisvaatimukset painottuvat 2030-luvulle siirryttäessä yhtäältä uusiin teknologioihin ja toisaalta vahvoihin yleisvalmiuksiin, kuten viestinnän-, yhteistyön ja itsensä johtamisen taitoihin sekä asiakaslähtöiseen ajatteluun. Tutkimuksen tulosten mukaan nykyiset ammattikorkeakoulujen ajoneuvotekniikan opetussuunnitelmat kattavat jo melko hyvin nämä osa-alueet.
Työn teoriaosassa koottiin kirjallisuuskatsauksen avulla katsaus yleisiin tulevaisuuden työelämätaitoihin sekä ajoneuvotekniikan ja korjaamotoiminnan erityisiin osaamistarpeisiin. Empiirisessä osassa toteutettiin kyselytutkimus alan asiantuntijoille näkemysten kartoittamiseksi. Kirjallisuuskatsauksen perusteella tulevaisuuden työelämässä korostuvat esimerkiksi itsensä johtaminen ja jatkuva oppiminen, vuorovaikutus- ja viestintätaidot sekä asiakaspalveluhenkisyys. Ajoneuvoalalla tärkeimmiksi taidoiksi tunnistettiin sähkö- ja hybridiajoneuvoteknologian, järjestelmädiagnostiikan ja etäpalveluiden hallinta sekä asiakaspalvelutaidot.
Kyselytutkimukseen vastasi 20 ajoneuvoalan ammattilaista, ja sen tulokset tukevat kirjallisuudessa tunnistettuja teemoja. Vastaajien mukaan tämänhetkisessä työelämässä tärkeimmiksi taidoiksi nähdään vuorovaikutus- ja viestintätaidot, ja myös jatkuvaa oppimista sekä itsensä johtamista pidetään erittäin tärkeinä. Ammattialakohtaisista taidoista korostuivat etenkin korkeajännite- ja akkuteknologian tuntemus, vikadiagnostiikkataidot sekä asiakaspalveluosaaminen. Perinteisiin polttomoottori- ja voimansiirtotekniikoihin liittyviä valmiuksia puolestaan pidettiin selvästi vähemmän tärkeinä tulevaisuuden kannalta, mikä heijastaa alan muutosta sähköisten järjestelmien suuntaan.
Johtopäätöksenä todetaan, että ajoneuvotekniikan insinöörien osaamisvaatimukset painottuvat 2030-luvulle siirryttäessä yhtäältä uusiin teknologioihin ja toisaalta vahvoihin yleisvalmiuksiin, kuten viestinnän-, yhteistyön ja itsensä johtamisen taitoihin sekä asiakaslähtöiseen ajatteluun. Tutkimuksen tulosten mukaan nykyiset ammattikorkeakoulujen ajoneuvotekniikan opetussuunnitelmat kattavat jo melko hyvin nämä osa-alueet.