Kognitiivisen psykologian rooli brändi-ilmeen suunnittelussa : kuluttajamielikuvien vaikutus brändin menestykseen
Teitto, Annina (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013653
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on pohtia kognitiivisen psykologian roolia brändi-ilmeen suunnittelussa, erityisesti sen vaikutusta kuluttajamielikuviin ja brändin menestykseen. Työssä tarkastellaan, kuinka kognitiiviset prosessit, kuten havainnointi, muistaminen ja tunteet, vaikuttavat siihen, miten kuluttajat kokevat ja tunnistavat brändin visuaaliset elementit, sekä miten kognitiivinen psykologia voi auttaa luomaan visuaalisesti houkuttelevia ja psykologisesti tehokkaita brändi-ilmeitä, jotka edistävät brändin pitkäaikaista menestystä.
Opinnäytetyössä kehitetään logo kuvitteelliselle yritykselle esimerkkinä. Logon suunnitteluprosessissa hyödynnetään kognitiivisen psykologian perusperiaatteita, joiden avulla pyritään optimoimaan logon visuaalinen vaikuttavuus ja tunnistettavuus.
Työ tarjoaa käytännön suosituksia brändi-ilmeen suunnitteluun ja kognitiivisen psykologian hyödyntämiseen markkinoinnissa. Työssä korostetaan sitä, kuinka brändi-ilmeen visuaaliset elementit ovat keskeisiä brändin menestykselle, sillä ne muovaavat kuluttajien mielikuvia, tunteita ja ostopäätöksiä. Kognitiivisen psykologian teorioiden soveltaminen auttaa luomaan brändi-ilmeen, joka resonoi yrityksen ja sen kohderyhmän kanssa ja auttaa erottumaan kilpailijoista.
Opinnäytetyössä kehitetään logo kuvitteelliselle yritykselle esimerkkinä. Logon suunnitteluprosessissa hyödynnetään kognitiivisen psykologian perusperiaatteita, joiden avulla pyritään optimoimaan logon visuaalinen vaikuttavuus ja tunnistettavuus.
Työ tarjoaa käytännön suosituksia brändi-ilmeen suunnitteluun ja kognitiivisen psykologian hyödyntämiseen markkinoinnissa. Työssä korostetaan sitä, kuinka brändi-ilmeen visuaaliset elementit ovat keskeisiä brändin menestykselle, sillä ne muovaavat kuluttajien mielikuvia, tunteita ja ostopäätöksiä. Kognitiivisen psykologian teorioiden soveltaminen auttaa luomaan brändi-ilmeen, joka resonoi yrityksen ja sen kohderyhmän kanssa ja auttaa erottumaan kilpailijoista.
