Tekoälyn hyödyntäminen hakusanamarkkinoinnissa : Opas liidien hankintaan
Vanhala, Eedit (2025)
Vanhala, Eedit
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013714
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään, miten tekoälyä voidaan hyödyntää hakusanamarkkinoinnissa. Lähtökohtana opinnäytetyölle oli oma mielenkiinto ja halu oppia lisää hakusanamarkkinoinnin prosesseista ja siitä, miten tekoälyä voidaan hyödyntää tämän eri vaiheissa. Aihe on ajankohtainen, sillä tekoälyn rooli markkinoinnissa kasvaa jatkuvasti.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi digimarkkinoinnintoimisto Daniliants Ventures. Työn tavoitteena oli luoda käytännönläheinen ja helposti ymmärrettävä opas, joka auttaa lukijaa ymmärtämään hakusanamarkkinointia paremmin ja hyödyntämään tekoälyä sen eri vaiheissa. Opas luotiin ladattavaksi materiaaliksi, jonka avulla Daniliants Ventures voi saada potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu pääsääntöisesti alan kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin, jossa käydään läpi hakusanamarkkinoinnin eri prosseja ja generatiivista tekoälyä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, ja kehittämistyön keskiössä oli käytännöllinen opas.
Päällimmäisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia hakusanamarkkinoinnin tehostamiseen. Tekoäly helpottaa erityisesti hakusanatutkimusta, mainostekstien optimointia ja kampanjoiden kehittämistä. Sen merkitys tulevaisuudessa on kasvava, mikä korostaa yritysten tarvetta sopeutua muuttuvaan markkinointi maailmaan ja hyödyntää tekoälyn tuomia mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi digimarkkinoinnintoimisto Daniliants Ventures. Työn tavoitteena oli luoda käytännönläheinen ja helposti ymmärrettävä opas, joka auttaa lukijaa ymmärtämään hakusanamarkkinointia paremmin ja hyödyntämään tekoälyä sen eri vaiheissa. Opas luotiin ladattavaksi materiaaliksi, jonka avulla Daniliants Ventures voi saada potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu pääsääntöisesti alan kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin, jossa käydään läpi hakusanamarkkinoinnin eri prosseja ja generatiivista tekoälyä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, ja kehittämistyön keskiössä oli käytännöllinen opas.
Päällimmäisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia hakusanamarkkinoinnin tehostamiseen. Tekoäly helpottaa erityisesti hakusanatutkimusta, mainostekstien optimointia ja kampanjoiden kehittämistä. Sen merkitys tulevaisuudessa on kasvava, mikä korostaa yritysten tarvetta sopeutua muuttuvaan markkinointi maailmaan ja hyödyntää tekoälyn tuomia mahdollisuuksia.