Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Teknologian hyödyntäminen KYC-prosessikehityksessä

Häggström, Tommi (2025)

 
Avaa tiedosto
Haggstrom_Tommi.pdf (1.397Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Häggström, Tommi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113978
Tiivistelmä
Harmaan talouden ehkäiseminen on finanssialalla keskeinen tehtävä, vaikka se ei suoraan liity finanssialan toimijoiden varsinaiseen liiketoimintaan. Harmaan talouden ehkäisemisen avulla voidaan säilyttää luottamus finanssialan toimijoihin. Sen sijaan rikollisen toiminnan mahdollistaminen aiheuttaisi merkittävän mainehaita toimijoille, joiden toiminta perustuu luotettavuuteen. Keskeinen osa harmaan talouden ehkäisemistä finanssialalla on rahanpesulain mukainen asiakkaan tuntemisen menettely eli KYC (Know your customer).

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten teknologiaa on hyödynnetty KYC-prosessin kehittämisessä. Tarkoituksena oli tutustua aiheen teoreettiseen viitekehykseen, jonka pohjalta muodostui kattava käsitys siitä, mitkä ovat keskeisiä tekijöitä KYC-prosessin taustalla. Teoreettinen aineisto koostui pääasiassa rahanpesulain mukaisista vaatimuksista asiakkaan tuntemiseen liittyen sekä aiemmista tutkimuksista, jotka käsittelivät KYC-prosessia ja sen kehittämistä teknologiaa hyödyntäen.

Tutkimuksen empiirinen osuus koostui puolistrukturoiduista asiantuntijahaastatteluista, joiden avulla oli tarkoitus kerätä tutkittavien kokemuksia KYC-prosessin teknologisesta kehittämisestä. Näiden kokemuksien lisäksi tutkimuksessa tutustuttiin markkinoilla olevien palveluntarjoajien KYC-ratkaisuihin. Yhdessä nämä muodostivat kattavan kokonaisuuden, jonka pohjalta toteutettiin konkreettinen kehitysmalli toimeksiantajalle, takaus- sekä luottovakuutustoimintaa harjoittavalle Tryg Forsikring A/S:n Suomen sivuliikkeelle (Tryg Forsikring A/S filial i Finland). Tämän kehitysmallin avulla on tarkoitus parantaa toimeksiantajan KYC-prosessia tulevaisuudessa.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusstrategiaksi valittiin case tutkimus. Varsinaisena kehittämismenetelmänä käytettiin benchmarking-menetelmää, jonka avulla kerättiin tietoa nykyisistä markkinoilla olevista KYC-ratkaisuista ja haettiin näistä parhaiten toimeksiantajan liiketoimintaan sopivat ratkaisut.
 
Preventing money laundering is an important task in the financial industry, even though it’s not directly part of financial companies’ business. Preventing money laundering helps keep people’s trust in financial companies. On the other hand, allowing criminal activity would seriously damage the reputation of these companies, whose work is largely based on trust. A key part of preventing money laundering is the KYC-process (Know Your Customer), which comes from the anti-money laundering law.

The goal of this thesis was to study how technology has been used to improve the KYC-process. The aim was to explore the theory of the topic, in order to understand the main factors behind the KYC-process. The theory section was based mostly on the legal requirements for knowing your customer and earlier research on the KYC-process and its development using technology.

The research also included interviews with experts, using semi-structured questions, to gather their experiences about using technology in the KYC-process. In addition to these interviews, the study examined KYC-solutions offered by different service providers. Together, this information was used to create a practical development model for the principal, Tryg Forsikring A/S, filial i Finland, which provides guarantee and credit insurance activities. The goal of the model is to help improve the principal’s KYC-process in the future.

The study was done as qualitative research, using a case study as the research strategy. The main development method used was benchmarking, which means comparing existing KYC-solutions on the market to find the ones that best fit the principal’s business needs.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste