Palvelumuotoilun työkalut ja menetelmät: toimivuus sekä soveltaminen yritystoiminnan rakentamisessa
Maste, Elena; Laitila, Sanni (2025)
Maste, Elena
Laitila, Sanni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114012
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on palvelumuotoilun työkalujen hyödyntäminen yritystoiminnan perustamisvaiheessa. Vaikka tietoa palvelumuotoilusta on jo paljon, ei eriteltyä tietoa siitä, mitkä palvelumuotoi-lun työkalut toimivat parhaiten juuri yrityksen perustamisvaiheessa, ole löydetty. Päätettiin valita aihe opinnäytetyöhön ja tuottaa selkeä työkalupakki avuksi kaikille yrityksen perustamista suunnit-televille.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti. Palvelumuotoilun työkaluja tutkittiin tarkkaan ja niiden seasta valittiin ne, joiden ajateltiin sopivan yrityksen perustamisvaiheeseen parhaiten. Työkaluja testattiin käytännössä oman yrityksen perustamiseen ja arvioitiin työssä esimerkiksi niiden soveltuvuutta, helppokäyttöisyyttä, skaalautuvuutta ja toimivuutta. Testattuja työkaluja pudo-tettiin pois opinnäytetyössä esiteltävästä työkalupakista, mikäli koettiin, ettei niiden koko potentiaalia saatu irti tässä yhteydessä. Lopulta kasattiin työkalut, jotka koettiin hyödyllisimmiksi kontekstin kannalta. Näistä työkaluista kerättiin teoriatieto sekä omat kokemukset yhteen tähän opinnäytetyöhön. Vaikka jokaisen palvelua kehittävän henkilön työkalupakki voi olla erilainen, eivätkä kaikki työkalut sovi kaikille, haluttiin luoda raamit tekemiselle ja tarjota hyväksi havaitut työkalut avuksi.
Opinnäytetyöprojektin sekä koko opintojen aikana kerätyn tiedon pohjalta voidaan todeta, että palvelumuotoilun hyödyntäminen yrityksen perustamisvaiheessa on yrityksen menestyksen kannalta erittäin hyödyllistä. Se auttaa erottumaan kilpailijoista, luomaan asiakaslähtöisen palvelun ja toimivan organisaation sekä tunnistamaan ja reagoimaan muutoksiin ketterästi. Palvelumuotoilu ei ole vain trendisana, vaan erittäin tehokas menetelmä liiketoiminnan kehittämiseen. Toivotaan, että jatkossa yhä useampi yritys vakiinnuttaa palvelumuotoilun osaksi palveluiden jatkuvaa kehittämistä ja organisaation strategiaa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti. Palvelumuotoilun työkaluja tutkittiin tarkkaan ja niiden seasta valittiin ne, joiden ajateltiin sopivan yrityksen perustamisvaiheeseen parhaiten. Työkaluja testattiin käytännössä oman yrityksen perustamiseen ja arvioitiin työssä esimerkiksi niiden soveltuvuutta, helppokäyttöisyyttä, skaalautuvuutta ja toimivuutta. Testattuja työkaluja pudo-tettiin pois opinnäytetyössä esiteltävästä työkalupakista, mikäli koettiin, ettei niiden koko potentiaalia saatu irti tässä yhteydessä. Lopulta kasattiin työkalut, jotka koettiin hyödyllisimmiksi kontekstin kannalta. Näistä työkaluista kerättiin teoriatieto sekä omat kokemukset yhteen tähän opinnäytetyöhön. Vaikka jokaisen palvelua kehittävän henkilön työkalupakki voi olla erilainen, eivätkä kaikki työkalut sovi kaikille, haluttiin luoda raamit tekemiselle ja tarjota hyväksi havaitut työkalut avuksi.
Opinnäytetyöprojektin sekä koko opintojen aikana kerätyn tiedon pohjalta voidaan todeta, että palvelumuotoilun hyödyntäminen yrityksen perustamisvaiheessa on yrityksen menestyksen kannalta erittäin hyödyllistä. Se auttaa erottumaan kilpailijoista, luomaan asiakaslähtöisen palvelun ja toimivan organisaation sekä tunnistamaan ja reagoimaan muutoksiin ketterästi. Palvelumuotoilu ei ole vain trendisana, vaan erittäin tehokas menetelmä liiketoiminnan kehittämiseen. Toivotaan, että jatkossa yhä useampi yritys vakiinnuttaa palvelumuotoilun osaksi palveluiden jatkuvaa kehittämistä ja organisaation strategiaa.