Vastaanottovirkailijoiden korkea työntekijävaihtuvuus hotellin vastaanotossa
Barrow, Linnea (2025)
Barrow, Linnea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113963
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan hotellialan työntekijävaihtuvuutta ja erityisesti vastaanottovirkailijoiden työssä pysymiseen tai lähtemiseen vaikuttavia tekijöitä. Työntekijävaihtuvuus on hotelli- ja ravintola-alalla merkittävä haaste, joka vaikuttaa tarjotun palvelun laatuun, työilmapiiriin ja yritysten kustannuksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat lisäävät työntekijöiden sitoutumista ja työtyytyväisyyttä, sekä toisaalta mitkä tekijät johtavat työtyytymättömyyteen ja irtisanomisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui kuusi hotellin vastaanottovirkailijaa, jotka työskentelivät sekä osa- että
kokoaikaisina työntekijöinä. Haastatteluissa selvitettiin työyhteisön merkitystä, johtamista ja työoloja.
Tutkimuksen tuloksista tuli ilmi, että hyvä työilmapiiri, tiimihenki ja esihenkilön tuki ovat merkittäviä tekijöitä työssä viihtymiselle. Toisaalta tyytymättömyyttä aiheuttivat muun muassa kuormittava työtahti, puutteellinen johtaminen, urakehitysmahdollisuuksien vähäisyys sekä
epäoikeudenmukainen palkkaus. Vastaanottovirkailijoiden pysyvyys on sidoksissa paitsi työoloihin, myös siihen, miten arvostetuiksi ja kuulluiksi he kokevat itsensä työyhteisössä.
Tutkimus tarjoaa käytännönläheisiä kehitysehdotuksia työntekijävaihtuvuuden vähentämiseksi. Esille nousivat erityisesti laadukas esihenkilötyö, toimiva sisäinen viestintä sekä konkreettiset
mahdollisuudet uralla etenemiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui kuusi hotellin vastaanottovirkailijaa, jotka työskentelivät sekä osa- että
kokoaikaisina työntekijöinä. Haastatteluissa selvitettiin työyhteisön merkitystä, johtamista ja työoloja.
Tutkimuksen tuloksista tuli ilmi, että hyvä työilmapiiri, tiimihenki ja esihenkilön tuki ovat merkittäviä tekijöitä työssä viihtymiselle. Toisaalta tyytymättömyyttä aiheuttivat muun muassa kuormittava työtahti, puutteellinen johtaminen, urakehitysmahdollisuuksien vähäisyys sekä
epäoikeudenmukainen palkkaus. Vastaanottovirkailijoiden pysyvyys on sidoksissa paitsi työoloihin, myös siihen, miten arvostetuiksi ja kuulluiksi he kokevat itsensä työyhteisössä.
Tutkimus tarjoaa käytännönläheisiä kehitysehdotuksia työntekijävaihtuvuuden vähentämiseksi. Esille nousivat erityisesti laadukas esihenkilötyö, toimiva sisäinen viestintä sekä konkreettiset
mahdollisuudet uralla etenemiseen.