Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Vastaanottovirkailijoiden korkea työntekijävaihtuvuus hotellin vastaanotossa

Barrow, Linnea (2025)

 
Avaa tiedosto
Barrow_Linnea.pdf (444.9Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Barrow, Linnea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113963
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan hotellialan työntekijävaihtuvuutta ja erityisesti vastaanottovirkailijoiden työssä pysymiseen tai lähtemiseen vaikuttavia tekijöitä. Työntekijävaihtuvuus on hotelli- ja ravintola-alalla merkittävä haaste, joka vaikuttaa tarjotun palvelun laatuun, työilmapiiriin ja yritysten kustannuksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat lisäävät työntekijöiden sitoutumista ja työtyytyväisyyttä, sekä toisaalta mitkä tekijät johtavat työtyytymättömyyteen ja irtisanomisiin.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui kuusi hotellin vastaanottovirkailijaa, jotka työskentelivät sekä osa- että
kokoaikaisina työntekijöinä. Haastatteluissa selvitettiin työyhteisön merkitystä, johtamista ja työoloja.

Tutkimuksen tuloksista tuli ilmi, että hyvä työilmapiiri, tiimihenki ja esihenkilön tuki ovat merkittäviä tekijöitä työssä viihtymiselle. Toisaalta tyytymättömyyttä aiheuttivat muun muassa kuormittava työtahti, puutteellinen johtaminen, urakehitysmahdollisuuksien vähäisyys sekä
epäoikeudenmukainen palkkaus. Vastaanottovirkailijoiden pysyvyys on sidoksissa paitsi työoloihin, myös siihen, miten arvostetuiksi ja kuulluiksi he kokevat itsensä työyhteisössä.

Tutkimus tarjoaa käytännönläheisiä kehitysehdotuksia työntekijävaihtuvuuden vähentämiseksi. Esille nousivat erityisesti laadukas esihenkilötyö, toimiva sisäinen viestintä sekä konkreettiset
mahdollisuudet uralla etenemiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste