Arjen apupalvelun markkinointisuunnitelma - Case: ViaDia Karttula-Tervo ry
Tuppurainen, Sara; Laulainen, Arttu (2025)
Tuppurainen, Sara
Laulainen, Arttu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114049
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä selkeä ja toteuttamiskelpoinen markkinointisuunnitelma ViaDia Karttula-Tervo ry:n tarjoamalle apupalvelulle. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tarkoitus oli lisätä palvelun tunnettuutta, vahvistaa asiakaslähtöisyyttä sekä tukea yhdistyksen toiminnan jatkuvuutta ja vaikuttavuutta.
Työn tueksi toteutettiin kyselytutkimus, jolla kartoitettiin mahdollisten asiakkaiden toiveita, tarpeita ja näkemyksiä palvelun markkinointiin ja sisältöön liittyen. Kysely toteutettiin sosiaalisen median kautta Karttulan ja Tervon alueiden Facebook-ryhmissä. Lisäksi työssä hyödynnettiin markkinoinnin teoreettista viitekehystä.
Tulosten perusteella apupalvelun tunnettuus oli heikko, mutta kiinnostus palvelun käyttöön oli suurta. Tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousivat luotettavuus, edullisuus ja joustavuus. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella laadittiin markkinointisuunnitelma, jonka tavoitteena on lisätä palvelun näkyvyyttä, tavoittaa uusia asiakkaita ja vahvistaa ViaDia Karttula-Tervo ry:n ja sen tarjoaman apupalvelun roolia osana paikallista yhteisöä.
Opinnäytetyön lopputulos toimii käytännön työkaluna ViaDia Karttula-Tervo ry:n apupalvelun kehittämisessä.
Työn tueksi toteutettiin kyselytutkimus, jolla kartoitettiin mahdollisten asiakkaiden toiveita, tarpeita ja näkemyksiä palvelun markkinointiin ja sisältöön liittyen. Kysely toteutettiin sosiaalisen median kautta Karttulan ja Tervon alueiden Facebook-ryhmissä. Lisäksi työssä hyödynnettiin markkinoinnin teoreettista viitekehystä.
Tulosten perusteella apupalvelun tunnettuus oli heikko, mutta kiinnostus palvelun käyttöön oli suurta. Tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousivat luotettavuus, edullisuus ja joustavuus. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella laadittiin markkinointisuunnitelma, jonka tavoitteena on lisätä palvelun näkyvyyttä, tavoittaa uusia asiakkaita ja vahvistaa ViaDia Karttula-Tervo ry:n ja sen tarjoaman apupalvelun roolia osana paikallista yhteisöä.
Opinnäytetyön lopputulos toimii käytännön työkaluna ViaDia Karttula-Tervo ry:n apupalvelun kehittämisessä.