Pipedrive ja Salesforce - CRM-järjestelmien vertailu ja soveltuvuus yrityskäyttöön
Dahina, Sami (2025)
Dahina, Sami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013791
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö vertailee ja tarkastelee kahta yleistä CRM-järjestelmää, Salesforcea ja Pipedrivea, painottaen sitä, miten hyvin ne vastaavat pienten ja keskisuurten yritysten (PK-yritysten) tarpeisiin. Yritysten muuttuessa yhä riippuvaisemmiksi digitaalisista keinoista asiakassuhteiden hallinnassa CRM-järjestelmistä on tullut keskeinen väline asiakastiedon hallintaan, myynnin tehostamiseen ja asiakasvuorovaikutuksen optimointiin.
Tämä tutkimus on toteutettu itsenäisesti. Tavoitteena on tarjota käytännönläheistä neuvontaa yrityksille, jotka harkitsevat erilaisia CRM-ohjelmistoratkaisuja. Vertailussa arvioidaan keskeisiä tekijöitä, kuten käytettävyys, tarjolla olevat toiminnot, hinnoittelumallit, skaalautuvuus ja käyttäjäkokemus. Tutkimus perustuu teoriaan, kirjoittajan omaan kokemukseen sekä käyttäjiltä kerättyyn palautteeseen, joka on saatu haastattelujen kautta molempien järjestelmien käyttäjiltä. Mukana on myös esimerkkejä todellisista tilanteista, joissa järjestelmiä on käytetty eri liiketoimintaympäristöissä.
Tämä opinnäytetyö pyrkii auttamaan yrityksiä tekemään harkittuja ja perusteltuja päätöksiä CRM-järjestelmän valinnassa. Koska CRM-ohjelmistolla on merkittävä vaikutus yrityksen päivittäiseen toimintaan ja asiakaslähtöisyyteen, kyse ei ole vain teknisestä, vaan myös strategisesta päätöksestä. 
Tämä tutkimus on toteutettu itsenäisesti. Tavoitteena on tarjota käytännönläheistä neuvontaa yrityksille, jotka harkitsevat erilaisia CRM-ohjelmistoratkaisuja. Vertailussa arvioidaan keskeisiä tekijöitä, kuten käytettävyys, tarjolla olevat toiminnot, hinnoittelumallit, skaalautuvuus ja käyttäjäkokemus. Tutkimus perustuu teoriaan, kirjoittajan omaan kokemukseen sekä käyttäjiltä kerättyyn palautteeseen, joka on saatu haastattelujen kautta molempien järjestelmien käyttäjiltä. Mukana on myös esimerkkejä todellisista tilanteista, joissa järjestelmiä on käytetty eri liiketoimintaympäristöissä.
Tämä opinnäytetyö pyrkii auttamaan yrityksiä tekemään harkittuja ja perusteltuja päätöksiä CRM-järjestelmän valinnassa. Koska CRM-ohjelmistolla on merkittävä vaikutus yrityksen päivittäiseen toimintaan ja asiakaslähtöisyyteen, kyse ei ole vain teknisestä, vaan myös strategisesta päätöksestä.
