Brändikuvan ja Ready-to-Wear malliston vuorovaikutus : CASE: Rolf Ekroth
Parkkari, Joonas (2025)
Parkkari, Joonas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013819
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella vaatetusalan yrityksen Ready-to-Wear malliston kehittämisen reunaehtoja. Opinnäytetyö tarkasteli brändi-identiteetin vaikutusta RTW-malliston kehittämiseen. Aihetta tarkastellaan työn toimeksiantajan Rolf Ekroth brändin näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmien lähtökohtana oli Rolf Ekrothin teemahaastattelu. Haastattelun avulla tunnistettiin Rolf Ekroth brändin nykytilanne, mallistorakenne, brändi-identiteetti ja tutkimuksen kannalta relevantit vertailubrändit. Vertailubrändeistä tehtiin havaintoja hyödyntäen yritysten verkkosivuja. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Boston-matriisin nelikenttämallia, brändipositiointia, innovatiivisuuden riskitason määrittelevää pyramidimallia ja brändi-identiteetin määrittelyä kuuden osa-alueen avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena on selvitetty, että brändi-identiteetti määrittää sitä, mikä on brändin tuotteiden keskimääräinen innovatiivinen riskitaso. Koska RTW-malliston taloudellinen kannattavuus edellyttää isoja tilauseriä, on mallistossa oltava mahdollisten tähtituotteiden lisäksi lypsylehmätuotteita. Tähtituotteet ylläpitävät brändi-identiteettiä, lypsylehmätuotteet kannattavuutta. Jos brändi-identiteetin innovatiivinen riskitaso on korkea, on RTW-malliston kehittäminen vaikeaa.
Rolf Ekroth -brändin osalta johtopäätöksenä on, että brändin kohderyhmä on määriteltävä nykyistä tarkemmin. Lisäksi brändikuvaa on mahdollista kiteyttää mallistojen välillä toistuvilla teemoilla ja elementeillä. Näin on mahdollista löytää ne tuotteet, joihin RTW-mallisto voi perustua. Hyvänä lähtökohtana on brändin tarinankerronnallisuus, huumori ja arkinen suomalainen kansallisromantiikka.
Avainsanat: Brändi-identiteetti, Ready-to-Wear, Innovatiivinen riskitaso
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmien lähtökohtana oli Rolf Ekrothin teemahaastattelu. Haastattelun avulla tunnistettiin Rolf Ekroth brändin nykytilanne, mallistorakenne, brändi-identiteetti ja tutkimuksen kannalta relevantit vertailubrändit. Vertailubrändeistä tehtiin havaintoja hyödyntäen yritysten verkkosivuja. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Boston-matriisin nelikenttämallia, brändipositiointia, innovatiivisuuden riskitason määrittelevää pyramidimallia ja brändi-identiteetin määrittelyä kuuden osa-alueen avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena on selvitetty, että brändi-identiteetti määrittää sitä, mikä on brändin tuotteiden keskimääräinen innovatiivinen riskitaso. Koska RTW-malliston taloudellinen kannattavuus edellyttää isoja tilauseriä, on mallistossa oltava mahdollisten tähtituotteiden lisäksi lypsylehmätuotteita. Tähtituotteet ylläpitävät brändi-identiteettiä, lypsylehmätuotteet kannattavuutta. Jos brändi-identiteetin innovatiivinen riskitaso on korkea, on RTW-malliston kehittäminen vaikeaa.
Rolf Ekroth -brändin osalta johtopäätöksenä on, että brändin kohderyhmä on määriteltävä nykyistä tarkemmin. Lisäksi brändikuvaa on mahdollista kiteyttää mallistojen välillä toistuvilla teemoilla ja elementeillä. Näin on mahdollista löytää ne tuotteet, joihin RTW-mallisto voi perustua. Hyvänä lähtökohtana on brändin tarinankerronnallisuus, huumori ja arkinen suomalainen kansallisromantiikka.
Avainsanat: Brändi-identiteetti, Ready-to-Wear, Innovatiivinen riskitaso
