Leiri oppimisympäristönä esiopetuksessa : Eskareiden leiripäivät - toimintamallin suunnitelma.
Puustinen, Kaija (2025)
Puustinen, Kaija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114165
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön aihe on LEIRI OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ ESIOPETUKSESSA. Eskarilaisten leiripäivät – toimintamallin suunnitelma. Kehittämistyön tarkoituksena on luoda Eskarilaisten leiripäivät - toimintamallin suunnitelma. Kehittämistyön tavoitteena on kehittää seurakunnan ja esiopetuksen yhteistyötä.
Kehittämistyö toteutettiin Pieksämäen seurakunnan ja esiopetuksen yhteistyössä. Kehittämistyö perustuu tarpeeseen kehittää yhteistyön laatua toiminnallisesti sekä leiripäivän sisällön vastaamaan esiopetuksen pedagogisia tavoitteita ja oppimisen osa-alueita.
Kehittämistyön suunnittelun pohjana oli aikaisempien leiripäivien toteutukset ja niistä saatu palaute. Kehittämistyö toteutettiin tiimityöskentelyllä seurakunnan varhaiskasvatuksen tiimissä, dialogisella keskustelulla nuorisotyöntekijöiden kanssa sekä esikoulunopettajan haastattelulla. Lasten kuuleminen toteutettiin osallisuustyöskentelynä yhden esiopetusryhmän kanssa. Kehittämistyön teoriaosa perustuu esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin, esiopetuksen oppimisympäristöihin, leiriin kasvun ja kehityksen tukena sekä esiopetuksen ja seurakunnan yhteistyöhön. Kehittämistyössä tuodaan esille leikin sekä juhlien ja perinteiden merkitys esiopetuksen oppimisympäristöinä.
Esiopetuksen työntekijöiden kanssa käytiin suunnitteluvaiheessa keskustelua aikaisemmin toteutuneilta leiripäiviltä saadusta palautteesta. Palautteen pohjalta todettiin, että leiripäivät on toivottu toimintamuoto ja siksi niiden kehittäminen yhteistyössä on tärkeää. Kehittämistyön tuotos on Hyvä käytäntö- kuvaus esiopetuksen oppimisympäristöstä sekä esiopetuksen ja seurakunnan yhteistoiminnasta. Tuotosta voidaan mallintaa monipuolisesti sekä kehittää sen pelillisyyttä. Varhaiskasvatuksen tiimissä kehittämistyö toimi myös ammatillisen osaamisen reflektiona. Kehittämistyössä ei yhteistoiminnallinen kehittäminen toteutunut toivotun laajuisena aikataulusyistä. Yhteiskehittämistä tulee jatkaa. Kehittäminen tulee huomioida molempien organisaatioiden toiminnan vuosikellossa.
Avainsanat
oppimisympäristö, leiri, esiopetus, seurakunnan ja esiopetuksen yhteistyö, osallisuus
Kehittämistyö toteutettiin Pieksämäen seurakunnan ja esiopetuksen yhteistyössä. Kehittämistyö perustuu tarpeeseen kehittää yhteistyön laatua toiminnallisesti sekä leiripäivän sisällön vastaamaan esiopetuksen pedagogisia tavoitteita ja oppimisen osa-alueita.
Kehittämistyön suunnittelun pohjana oli aikaisempien leiripäivien toteutukset ja niistä saatu palaute. Kehittämistyö toteutettiin tiimityöskentelyllä seurakunnan varhaiskasvatuksen tiimissä, dialogisella keskustelulla nuorisotyöntekijöiden kanssa sekä esikoulunopettajan haastattelulla. Lasten kuuleminen toteutettiin osallisuustyöskentelynä yhden esiopetusryhmän kanssa. Kehittämistyön teoriaosa perustuu esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin, esiopetuksen oppimisympäristöihin, leiriin kasvun ja kehityksen tukena sekä esiopetuksen ja seurakunnan yhteistyöhön. Kehittämistyössä tuodaan esille leikin sekä juhlien ja perinteiden merkitys esiopetuksen oppimisympäristöinä.
Esiopetuksen työntekijöiden kanssa käytiin suunnitteluvaiheessa keskustelua aikaisemmin toteutuneilta leiripäiviltä saadusta palautteesta. Palautteen pohjalta todettiin, että leiripäivät on toivottu toimintamuoto ja siksi niiden kehittäminen yhteistyössä on tärkeää. Kehittämistyön tuotos on Hyvä käytäntö- kuvaus esiopetuksen oppimisympäristöstä sekä esiopetuksen ja seurakunnan yhteistoiminnasta. Tuotosta voidaan mallintaa monipuolisesti sekä kehittää sen pelillisyyttä. Varhaiskasvatuksen tiimissä kehittämistyö toimi myös ammatillisen osaamisen reflektiona. Kehittämistyössä ei yhteistoiminnallinen kehittäminen toteutunut toivotun laajuisena aikataulusyistä. Yhteiskehittämistä tulee jatkaa. Kehittäminen tulee huomioida molempien organisaatioiden toiminnan vuosikellossa.
Avainsanat
oppimisympäristö, leiri, esiopetus, seurakunnan ja esiopetuksen yhteistyö, osallisuus