Opetusrobottisolun kehitys ja käyttöönotto
Grönfors, Santtu (2025)
Grönfors, Santtu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114092
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ja kehittää robottisolu opetuskäyttöä varten Vilpe Oy:lle. Solun tehtävänä on opettaa robotiikan ja automaatiojärjestelmien käyttöä yrityksen henkilöstölle ja täten lisätä sekä laajentaa osaamista yrityksen sisällä.
Opinnäytetyössä käsitellään teollisuusrobotiikkaa, automaatio- ja turva-järjestelmiä, sekä näistä muodostuvaa kokonaisuutta. Käytössä oli ABB:n IRB1100-sarjan nivelvarsirobotti, joka edustaa ABB:n tuotekannan pienempiä robotteja.
Opinnäytetyö toimi jatkokehityksenä roboakatemian yhteydessä aloitettuun projektiin, joten tuloksena oli valmis tuotekokonaisuus. Konenäön sisällyttäminen robottisolussa päätettiin unohtaa aikataulurajoitusten vuoksi. Pääpaino opinnäytetyössä on logiikka- ja turvajärjestelmissä. Turvajärjestelmästä saatiin toimiva valoverhoja käyttämällä ja sen todettiin sopivan hyvin käytössä olevaan ympäristöön ja sen rajoitteisiin. Logiikkajärjestelmä toi kaivattua monipuolisuutta ja kiinnostavuutta kokonaisuuteen; molemmat ovat tärkeitä ominaisuuksia, jotta opetussolu opettaa mahdollisimman tehokkaasti.
Opinnäytetyössä käsitellään teollisuusrobotiikkaa, automaatio- ja turva-järjestelmiä, sekä näistä muodostuvaa kokonaisuutta. Käytössä oli ABB:n IRB1100-sarjan nivelvarsirobotti, joka edustaa ABB:n tuotekannan pienempiä robotteja.
Opinnäytetyö toimi jatkokehityksenä roboakatemian yhteydessä aloitettuun projektiin, joten tuloksena oli valmis tuotekokonaisuus. Konenäön sisällyttäminen robottisolussa päätettiin unohtaa aikataulurajoitusten vuoksi. Pääpaino opinnäytetyössä on logiikka- ja turvajärjestelmissä. Turvajärjestelmästä saatiin toimiva valoverhoja käyttämällä ja sen todettiin sopivan hyvin käytössä olevaan ympäristöön ja sen rajoitteisiin. Logiikkajärjestelmä toi kaivattua monipuolisuutta ja kiinnostavuutta kokonaisuuteen; molemmat ovat tärkeitä ominaisuuksia, jotta opetussolu opettaa mahdollisimman tehokkaasti.