Brändiuskollisuuden merkitys ostopäätöksissä
Ala-Paavola, Ronja (2025)
Ala-Paavola, Ronja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114335
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin brändiuskollisuuden merkitystä kuluttajien ostopäätöksissä. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat brändiuskollisuuden syntymiseen, miten uskollisuus näkyy kuluttajien valinnoissa ja mitkä syyt voivat johtaa uskollisuuden heikkenemiseen tai katkeamiseen. Työ rajattiin koskemaan 23-28-vuotiaita pääkaupunkiseudulla asuvia naisia, joilla oletettiin olevan aktiivinen suhde kuluttamiseen ja brändien valintaan. Tietoperustassa käsiteltiin brändin ja brändiuskollisuuden käsitteitä, uskollisuuden taustatekijöitä sekä sen vaikutuksia ja heikkenemistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin maaliskuussa 2025 avoimella kyselyllä, johon osallistui kuusi henkilöä. Tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jossa vastauksia analysointiin kolmiportaisen prosessin mukaisesti, pelkistämällä, ryhmittelemällä ja abstrahoimalla aineistoa. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua, ja analyysi rakentui tutkimuskysymysten ympärille.
Tulosten perusteella brändiuskollisuus syntyy ennen kaikkea tuotteen laadusta, luotettavuudesta ja arvoihin samaistumisesta. Uskollisuus näkyy valintojen toistuvuutena, helpottuneena päätöksentekona ja tunnesiteenä tuttuun brändiin. Uskollisuutta voivat kuitenkin horjuttaa mm. arvopohjaiset ristiriidat, hinnankorotukset ja negatiiviset kokemukset. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista tietoa kuluttajakäyttäytymisestä ja auttaa ymmärtämään, miksi kuluttajat pysyvät lojaaleina tietyille brändeille, ja miksi eivät.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin maaliskuussa 2025 avoimella kyselyllä, johon osallistui kuusi henkilöä. Tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jossa vastauksia analysointiin kolmiportaisen prosessin mukaisesti, pelkistämällä, ryhmittelemällä ja abstrahoimalla aineistoa. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua, ja analyysi rakentui tutkimuskysymysten ympärille.
Tulosten perusteella brändiuskollisuus syntyy ennen kaikkea tuotteen laadusta, luotettavuudesta ja arvoihin samaistumisesta. Uskollisuus näkyy valintojen toistuvuutena, helpottuneena päätöksentekona ja tunnesiteenä tuttuun brändiin. Uskollisuutta voivat kuitenkin horjuttaa mm. arvopohjaiset ristiriidat, hinnankorotukset ja negatiiviset kokemukset. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista tietoa kuluttajakäyttäytymisestä ja auttaa ymmärtämään, miksi kuluttajat pysyvät lojaaleina tietyille brändeille, ja miksi eivät.