Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työelämäyhteistyön kehittäminen

Muteli, Sami (2025)

 
Avaa tiedosto
Muteli_Sami.pdf (1.019Mt)
Lataukset: 


Muteli, Sami
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214397
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää ja lisätä Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopiston (Poke) yhteistyötä autoalan yritysten kanssa. Haastatteluiden avulla kehitettiin keinoja, joilla parannetaan nykyisen yhteistyön laatua ja toisaalta lisätään yhteydenpitoa. Lisäksi työn avulla pyrittiin palvelemaan yrityksiä entistä paremmin erilaisten koulutustarpeiden suunnittelussa. Työn taustalla oli tarve lisätä työelämälle tarjottavia koulutuksia, kun perustutkintoa suorittavien nuorten ikäluokat pienenevät tulevaisuudessa. Toimeksiantajana oli Poken työelämäpalvelut.

Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus pohjautui jatkuvan oppimisen teoriaan sekä haastatteluihin kuuden korjaamon henkilöstön kanssa. Tutkimuskysymysten muodostamisessa ja tulosten pohdinnassa tärkeässä roolissa olivat keskustelut Poken henkilöstön kanssa.

Sähköautojen lisääntyminen on vaikuttanut merkittävästi autoalan kehitykseen. Sähkötekniikka asettaa korjaamoille uudenlaisia vaatimuksia. Poke järjestää autoalan koulutusta Äänekoskella. Oppilaitoksen yhteydessä toimiva työelämäpalvelut vastaa työelämän koulutustarpeista.

Tutkimuksen perusteella tärkein ja yleisin yhteistyömuoto Poken ja autoalan yritysten välillä on työpaikalla oppiminen koulutussopimuksella tai oppisopimuksella. Se on myös erittäin tärkeää opiskelijan työllistymisen kannalta. Erityisesti niihin yrityksiin, joiden kanssa ei ole säännöllistä työpaikalla oppimisen yhteistyötä, on tärkeää tehdä yritysvierailuja säännöllisesti ja verkostoitua. Samalla kartoitetaan koulutustarpeita.

Opinnäytetyön yhteydessä pilotoitiin haastattelujen perusteella tarpeelliseksi nähty Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen (Jotpa) rahoittama sähköajoneuvokoulutus. Toukokuussa 2025 on toinen vastaava koulutus. Tavoitteena on jatkaa koulutuksia yritysten tarpeiden mukaan rahoituksen järjestyessä. Ulkopuolinen rahoitus on keskeisessä asemassa koulutuksia järjestettäessä. Jatkossa on tärkeää huomioida koulutustarpeita kartoitettaessa myös osaamisen moninaiset muodot, joihin kuuluvat muun muassa yrittäjyystaidot, sosiaaliset taidot, digitaaliset taidot sekä oppimaan oppimisen taidot. Henkilöstön muualla kuin työpaikalla tai koulussa hankitun osaamisen näkyväksi tuominen on myös asia, joka on syytä jatkossa huomioida.
 
The main objective of my thesis was to develop and enhance Poke's collaboration with automotive companies. I aimed to develop methods to improve the quality of existing cooperation and increase communication. The goal is also to better serve companies with various education needs.

The background of the work was the need to increase the training offered to the workforce, as the age groups of young people pursuing basic degrees will decrease in the future. The commissioning party was Poke's services for working life.

The beginning of the work describes the factors behind the objective of the study. It also introduces Poke Vocational College. Continuous learning and the goals of the parliamentary work on continuous learning are discussed extensively. Next, the actual research task and data collection are described. The end of the thesis presents the results, conclusions, and reflection.

Based on my research, the most important and common form of collaboration between Poke and automotive companies is workplace learning through a training agreement or apprenticeship. It is particularly important to make regular company visits and network with those companies that do not have regular workplace learning cooperation. At the same time, education needs are assessed. As part of the work, an electric vehicle education was tested.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste