Uusien myyntitapojen suunnittelu ja pilotointi
Ryynänen, Jukka (2025)
Ryynänen, Jukka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114137
Tiivistelmä
Tämän toimintatutkimuksena tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää uudelle SaaS-palvelulle uusia myyntitapoja ja käyttötarkoituksia sekä segmenttejä markkinasta. Kohdeorganisaationa oli pitkään toiminut perheyritys, ja uuden SaaS-palvelun myynti oli jäänyt ydinbisneksen jalkoihin. Täten myös markkinapotentiaali oli tutkimatta.
Kohdeorganisaation visiona oli toteuttaa uuden palvelun myyntityö tulevaisuudessa opiskelijamyyntiorganisaation voimin. Tällöin olisi mahdollista tarjota nuorille ammattilaisille oman alansa työpaikka, jossa kehittyä ja saada lisää vastuuta. Suunnitelmaan kuului myös urapolkuajatus, jossa opiskelija aloittaa esimerkiksi myyntiassistenttina, mutta etenee kokemuksen karttuessa account manageriksi.
Projektin jaettiin kahteen osaan: suunnitteluun ja testaukseen. Suunnitteluvaiheessa mallinnettiin kaikki tarvittava ja tämän jälkeen jokainen suunnitelman osa-alue pilotoitiin. Testausvaihe osoittautui hyvin tärkeäksi, sillä siitä saatiin kokemusta käytännön työn aidosta kuormittavuudesta sekä realistinen käsitys aikatauluhaasteista.
Toimintatutkimuksen tuloksena kohdeorganisaatiolle syntyi käsikirja siitä, kuinka SaaS-palvelun etämyyntikonsepti voidaan perustaa kokonaisvaltaisesti. Kyseisen SaaS-palvelun myynti käynnistyikin vasta toden teolla tämän projektin jälkeen.
Kohdeorganisaation visiona oli toteuttaa uuden palvelun myyntityö tulevaisuudessa opiskelijamyyntiorganisaation voimin. Tällöin olisi mahdollista tarjota nuorille ammattilaisille oman alansa työpaikka, jossa kehittyä ja saada lisää vastuuta. Suunnitelmaan kuului myös urapolkuajatus, jossa opiskelija aloittaa esimerkiksi myyntiassistenttina, mutta etenee kokemuksen karttuessa account manageriksi.
Projektin jaettiin kahteen osaan: suunnitteluun ja testaukseen. Suunnitteluvaiheessa mallinnettiin kaikki tarvittava ja tämän jälkeen jokainen suunnitelman osa-alue pilotoitiin. Testausvaihe osoittautui hyvin tärkeäksi, sillä siitä saatiin kokemusta käytännön työn aidosta kuormittavuudesta sekä realistinen käsitys aikatauluhaasteista.
Toimintatutkimuksen tuloksena kohdeorganisaatiolle syntyi käsikirja siitä, kuinka SaaS-palvelun etämyyntikonsepti voidaan perustaa kokonaisvaltaisesti. Kyseisen SaaS-palvelun myynti käynnistyikin vasta toden teolla tämän projektin jälkeen.