Toiminnalliset musiikkituokiot kielenkehityksen tukena : musiikkimateriaalipaketti varhaiskasvattajille Lauttasaaren saksalaiseen päiväkotiin
Karjalainen, Kristine (2025)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Karjalainen, Kristine
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114249
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee 4–6-vuotiaiden lasten kielenkehityksen tukemista musiikillisin keinoin. Työn tarkoituksena on edistää lasten saksan kielen taitoja, kuten kuuntelutaitoja, puheen tuottamista ja sanavaraston kehitystä, hauskan musiikillisen toiminnan kautta. Tutkin, miten varhaisiän musiikkikasvatuksen työtapoja voidaan hyödyntää kielen oppimisen tukena ja miten toiminnallisuus ja osallisuus vaikuttavat kielelliseen oppimiseen. Tarkastelen myös, miten tuottamaani musiikkimateriaalia voidaan käytännössä hyödyntää ja soveltaa.
Työn toiminnallinen osio toteutettiin Helsingin Lauttasaaressa toimivassa saksankielisessä päiväkodissa, jossa pidin viisi kielenkehitystä tukevaa musiikkituokiota. Tuokioissa hyödynsin varhaisiän musiikkikasvatuksen työtapoja. Työn tuloksena syntyi saksan kielen kehitystä tukeva musiikkimateriaalipaketti, joka luovutettiin päiväkodin varhaiskasvattajille omaan käyttöön. Materiaalin tavoitteena on tarjota konkreettisia työvälineitä kielen ja puheen kehityksen tukemiseen. Musiikkimateriaali ja siihen liittyvät äänitteet löytyvät Theseuksesta erillisinä tiedostoina.
Työn tulokset osoittavat, että musiikki tukee lasten kielenkehitystä, erityisesti äännetietoisuutta, lausumista ja sanavaraston kehittymistä. Toiminnallisuus tarjoaa lapsille konkreettisia kokemuksia kielestä kehon ja aistien avulla, mikä edistää kielen oppimista. Osallisuus puolestaan rohkaisee lapsia käyttämään kieltä aktiivisesti ja vahvistaa heidän itsevarmuuttansa kielenkäyttäjinä.
Opinnäytetyöni ja musiikkimateriaalini on ensisijaisesti suunnattu saksankieliseen varhaiskasvatukseen. Työni sisältöä voivat kuitenkin hyödyntää myös muut varhaiskasvattajat ja musiikkipedagogit kielitietoisen toiminnan tukena. Nuottien, äänitteiden ja toimintaohjeiden avulla laulut on helppo ottaa käyttöön ja soveltaa eri tilanteisiin.
Työn toiminnallinen osio toteutettiin Helsingin Lauttasaaressa toimivassa saksankielisessä päiväkodissa, jossa pidin viisi kielenkehitystä tukevaa musiikkituokiota. Tuokioissa hyödynsin varhaisiän musiikkikasvatuksen työtapoja. Työn tuloksena syntyi saksan kielen kehitystä tukeva musiikkimateriaalipaketti, joka luovutettiin päiväkodin varhaiskasvattajille omaan käyttöön. Materiaalin tavoitteena on tarjota konkreettisia työvälineitä kielen ja puheen kehityksen tukemiseen. Musiikkimateriaali ja siihen liittyvät äänitteet löytyvät Theseuksesta erillisinä tiedostoina.
Työn tulokset osoittavat, että musiikki tukee lasten kielenkehitystä, erityisesti äännetietoisuutta, lausumista ja sanavaraston kehittymistä. Toiminnallisuus tarjoaa lapsille konkreettisia kokemuksia kielestä kehon ja aistien avulla, mikä edistää kielen oppimista. Osallisuus puolestaan rohkaisee lapsia käyttämään kieltä aktiivisesti ja vahvistaa heidän itsevarmuuttansa kielenkäyttäjinä.
Opinnäytetyöni ja musiikkimateriaalini on ensisijaisesti suunnattu saksankieliseen varhaiskasvatukseen. Työni sisältöä voivat kuitenkin hyödyntää myös muut varhaiskasvattajat ja musiikkipedagogit kielitietoisen toiminnan tukena. Nuottien, äänitteiden ja toimintaohjeiden avulla laulut on helppo ottaa käyttöön ja soveltaa eri tilanteisiin.