Ensivaikutelman huomioiminen verkkosivusuunnittelussa : työskentely brändin valmiin visuaalisen identiteetin kanssa
Rikkonen, Ella (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214471
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin verkkosivujen suunnittelua ensivaikutelman
luomisen ja valmiin brändin visuaalisen identiteetin kanssa työskentelyn
näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää, miten verkkosivuja suunnitellaan,
miten niillä luodaan hyvä ensivaikutelma ja miten brändin visuaalinen
identiteetti jalkautetaan sivuille. Opinnäytetyön tarkoitus oli myös kartuttaa
uutta osaamista tekijälleen. Työn lopputuloksena syntyi visuaalinen suunnitelma,
eli layout, verkkosivun etusivusta. Työn toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulun yrityspalveluiden alla toimiva Design Center, ja työ
toteutettiin Design Centerin asiakkaalle, Destination Savolle.
Työ rakentui verkkosivun suunnitteluprosessin ympärille. Suunnitteluprosessi
koostui kahdesta suuremmasta kokonaisuudesta; rautalankamallin suunnittelusta
ja sisällön istuttamisesta. Suunnitteluprosessia täydennettiin teorialla
ensivaikutelmasta ja brändin visuaalisen identiteetin osa-alueista. Löydettyä
tietoa sovellettiin uusien verkkosivujen etusivun suunnitteluun. Tiedonhaun
yhteydessä löydetyistä menetelmistä valittiin sopiva menetelmä suunnittelun
kohteen perusteella. Käytetty menetelmä on Z-malli, jota hyödynnettiin
sijoittamaan eri elementtejä verkkosivulle. Rautalankamallin teossa hyödynnettiin
myös hierarkiaa ja verkkosivun osia käsittelevää tietoa. Sisällön istutus -vaiheessa
hyödynnetty teoria painottui ihmisen havainnointikyvyn ympärille; miten kuvilla
vaikutetaan ihmisiin ja miten ihmiset kokevat värit.
Opinnäytetyön lopuksi arvioitiin työn kulkua, lopputuloksen uskottavuutta
sekä tekijän ammatillista kehitystä. Lopputuloksena syntyi käyttökelpoinen ja
uskottava layout, jonka pohjalta sivua lähdetään rakentamaan Design Centerillä.
luomisen ja valmiin brändin visuaalisen identiteetin kanssa työskentelyn
näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää, miten verkkosivuja suunnitellaan,
miten niillä luodaan hyvä ensivaikutelma ja miten brändin visuaalinen
identiteetti jalkautetaan sivuille. Opinnäytetyön tarkoitus oli myös kartuttaa
uutta osaamista tekijälleen. Työn lopputuloksena syntyi visuaalinen suunnitelma,
eli layout, verkkosivun etusivusta. Työn toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulun yrityspalveluiden alla toimiva Design Center, ja työ
toteutettiin Design Centerin asiakkaalle, Destination Savolle.
Työ rakentui verkkosivun suunnitteluprosessin ympärille. Suunnitteluprosessi
koostui kahdesta suuremmasta kokonaisuudesta; rautalankamallin suunnittelusta
ja sisällön istuttamisesta. Suunnitteluprosessia täydennettiin teorialla
ensivaikutelmasta ja brändin visuaalisen identiteetin osa-alueista. Löydettyä
tietoa sovellettiin uusien verkkosivujen etusivun suunnitteluun. Tiedonhaun
yhteydessä löydetyistä menetelmistä valittiin sopiva menetelmä suunnittelun
kohteen perusteella. Käytetty menetelmä on Z-malli, jota hyödynnettiin
sijoittamaan eri elementtejä verkkosivulle. Rautalankamallin teossa hyödynnettiin
myös hierarkiaa ja verkkosivun osia käsittelevää tietoa. Sisällön istutus -vaiheessa
hyödynnetty teoria painottui ihmisen havainnointikyvyn ympärille; miten kuvilla
vaikutetaan ihmisiin ja miten ihmiset kokevat värit.
Opinnäytetyön lopuksi arvioitiin työn kulkua, lopputuloksen uskottavuutta
sekä tekijän ammatillista kehitystä. Lopputuloksena syntyi käyttökelpoinen ja
uskottava layout, jonka pohjalta sivua lähdetään rakentamaan Design Centerillä.